Malmøfestivalen 2005: The (International) Noise Conspiracy

Foto: Claus Michaelsen
Foto: Claus Michaelsen


Mini-revolution i Malmø

The (International) Noise Conspiracy skulle onsdag aften bevise, hvorfor de er et af sveriges bedste live-bands. De var netop vendt hjem efter 5 koncerter i indonesien og virkede bestemt ikke ramt af jetlag.

The (International) Noise Conspiracy lagde ud med “Black Mask” – første single fra sidste års Ruck Rubin producerede “Armed Love”. Jeg ved ikke om de deler gratis speed ud på malmøfestivalens back stage område, men jeg har aldrig set et band spjætte sådan rundt på scenen. Forsanger Dennis Lyxzén var konstant over det hele. Inge Johansson (bas) og Lars Strömberg (guitar) løb frem og tilbage på scenen i et tempo, der ville tage pusten fra Wilson Kipketer. Lyxzén, Johansson og Strömberg hoppede også konstant op i luften. Energien manglede i hvertfald ikke. Dennis Lyxzéns omgang med mikrofonen er også noget for sig selv. Det grænser til ren akrobatik. Han svingger den op i luften, for herefter at dreje 2 omgange om sig selv, for derefter igen at gribe mikrofonen. Han kan også gribe mikrofonen med sit bryst, og under “A Body Treatise” stjal Lars Strömberg mikrofonen, spillede med den på guitaren, og kastede den så henover hele scenen til Lyxzén, der med største selvfølge greb den. De drenge har et show-gen.

The (International) Noise Conspiracy er et politisk band, og de benyttede da også aftenens koncert til et lufte deres holdninger til forskellige sager. Dennis Lyxzén var både inde omkring det svenske valg næste år og omkring en ny svensk lovgivning om lydstyrken til koncerter. Bandet mener nemlig at rock skal spilles højt, og at lydstyrken er en del af musikken, og dermed er loven med til at ændre musikken radikalt. Herefter proklamerede bandet, at de i næste sang ville bryde reglerne og spille “A Small Demand” på 104 db (100db er myndighedernes max)!

Efter “Up For Sale” slog Dennis Lyxzén også fast, at The (International) Noise Conspiracy bestemt ikke eksisterer for at blive millionærer. “Vi har ikke noget imod i downloader vores musik.”, sagde forsangeren. “Måske i så kommer igen til vores koncerter og måske i der køber en t-shirt…..eller hvis i synes pladen er rigtig fed, kan i jo købe den til en ven eller jer selv.”. Et band med holdningerne i orden.

Setlisten bestod naturligt nok mest af sange fra “Armed Love” med enkelte afstikker til “A New Morning, Changing Weather” og “Survival Sickness”. Her var klassikere som “Smash It Up” og “Up For Sale”, og nye hits som “Lets Make History” og “A Small Demand”.

Koncertens højdepunkter var “Armed Love”, hvor Dennis Lyxzén spillede mundharpe, og “Capitalism stole my virginity, som vel nok er The (International) Noise Conspiracys største hit til dato. Her kravlede forsangeren ud i publikum, stillede sig oven på folks udstrakter hænder, og sang et vers.

The (International) Noise Conspiracy sluttede koncerten af med bandet forrest på scenen med løftede næver – klar til revolution, mens sydafrikanske toner buldrede ud af højtalerne med teksten “power to the people”.

Onsdag aften på malmøfestivalen satte The (International) Noise Conspiracy Malmø på den anden ende, og fik de ikke væltet den svenske regering, så væltede de helt bestemt publikum og undertegnede.

[nggallery id=7]

More from Claus Wrang Riis Michaelsen
Copenhell offentliggør Alice In Chains og Deftones
Print 🖨 PDF 📄 eBook 📱Copenhell har i dag offentliggjort to sværvægtere...
Read More
0 replies on “Malmøfestivalen 2005: The (International) Noise Conspiracy”