En mere rocket udgave af Great Lake Swimmers
Tony Dekker og resten af trekløveret Great Lake Swimmers har med Lost Channels udgivet deres fjerde album, som ligger fint i forlængelse af de tidligere albums. Resultatet er endnu en gang flot, om end det ikke når op på siden af Bodies and Minds (2005), der stadig står som bandets største albumbedrift.
Selvom det stadig er umiskendeligt Great Lake Swimmers, så er det muligt at spore en udvikling i deres musik. Musikken er blevet mere bandorienteret og upbeat, og selvom Tony Dekker står krediteret for alle numrene, så er fornemmelsen den, at Colin Huebert og Erik Arneson har været vigtigere samarbejdspartnere end tidligere. Erik Arneson er medkrediteret på det banjoinfiltrerede bluegrass-nummer ”The Chorus in the Underground”, der viser Great Lake Swimmers når de er allerbedst. Nummeret vækker mindelser til ”Your Rocky Spine” fra forgængeren, og når man hører numre som disse, kan man godt ønske sig, at bandet en gang i fremtiden kaster sig ud i at lave et uptempo county-album, fyldt med banjo og andet godt. At nummeret måske skiller sig lidt for meget ud i forhold til resten af albummets 11 skæringer er en anden sag.
Lost Channels er propfyldt med gode melodier, der fanger allerede ved første lyt, for sidenhen at folde sig ud og sætte sit aftræk. Albummet rummer nogle af Dekkers bedste melodier til dato, hvilket ikke siger så lidt. Her er den R.E.M.-lignende åbner ”Palmistry”, den lettere storladne ”Pulling on a Line” og de smukke ballader ”Stealing Tomorrow” og ”Unison Falling Into Harmony”, hvor man på sidstnævnte for en gangs skyld får Dekkers vokal serveret uden reverb.
Er man til bands som Bon Iver, Fleet Foxes, Band of Horses og det gamle R.E.M., så bør man tjekke Lost Channels ud.