Islandsk robotpop du kan bevæge dig til
Meget godt har Island budt os. Storslået natur, askeskyer, uldne sweaters og sokker og ikke mindst unikke musikalske navne. Under sidstnævnte kategori hører Apparat Organ Quartet, som er noget så originalt som en kvartet af orgelspillere, der på sin helt egen måde har forenet gamle orgler og keyboards med diverse synthesizers i en elektronisk musikalsk symbiose. I forbindelse med at gruppens andet album Pólyfònìa udgives i Danmark, mødtes jeg med manden bag projektet, Jóhann Jóhannsson, på hans kontor i København.
Efter jeg var trådt ind i det såkaldte ”kontor”, fik begrebet straks en helt ny betydning. Jóhannsson sad på sin stol midt i det lille lokale – omgivet af utallige keyboards, computere, cd’er, vinyler, kaffekopper og en kande friskbrygget kaffe. Jóhann lagde ud med at fortælle mig lidt om baggrunden for den ikke helt almindelige islandske konstellation.
”Jeg var med til at stifte Kitchen Motors i Reykjavik, hvor vi forsøgte at sammensætte forskellige genrer i nogle på papiret ellers usandsynlige konstellationer. Jeg var selv komponist og gik så sammen med tre andre keyboardspillere. I starten skulle det være 100% analogt, og så tog vi tingene, som de kom. Senere har vi så fået en trommeslager med, hvilket har givet vores musik et beat og gjort det mere dansevenligt.”
Jóhann Jóhannssons fortæller derefter lidt om sin egen baggrund og om hans syn på musik.
”Jeg har altid haft en stor forkærlighed for 70ernes og 80ernes elektroniske musik. Derudover har jeg lyttet til og komponeret en del filmmusik. Jeg kan godt lide de mange stemninger der findes i filmmusikken og samarbejdet mellem billede og lyd. Her kan musik gå fra at være helt minimalistisk til nærmest at være avantgarde”
Ingen regler – og dog
Det lugter lidt af konceptband i Apparat Organ Quartet. Hele ideen med at ville ramme et bredt lydspektrum kun ved brug af disse ældre apparater må næsten bunde i nogle interne regler og principper.
”Vi har selvfølgelig sat os den begrænsning, at vi kun bruger keyboards og synthesizers. Det er især Casio, Hammond, Yamaha og Farfisa, og det meste er analogt eller meget gammelt digitalt, men når det er sagt, så sætter vi ikke som sådan grænser for hinanden. Det vi laver udspringer jo i vores egen interesser og smag. Vi finder gamle keyboards, skiller dem ad og ombygger dem, så der ligger faktisk rigtig mange muligheder i det gamle udstyr ”
Under samtalen har vi glemt stempelkanden med den friske kaffe, og Jóhann skænker kaffen, mens jeg forsøger at spore snakken ind på genren, som jeg selv har haft svært ved at sætte ord på.
”Det er svært at sætte en genre på det vi laver. Man kunne kalde det maskinel rock. Eller måske bare noget så simpelt som orgelbaseret musik. Vi leger jo med genrerne, med det udstyr vi har – hopper lidt rundt mellem dem. I samme nummer kan vi sagtens finde på at springe fra soundtrack til heavy metal. Jeg vil egentlig ikke betegne det som funky dansemusik. Det er musik man kan bevæge sig til, og live er det partymusik.”
De fire mænd bag tangenterne i Apparat Organ Quartet har forkærligheden for de gamle keyboards og andet retro-musikudstyr til fælles, og jeg kan ikke lade være med at spørge, om de i bund og grund ikke er en samling nørder.
”Jo hvis en nørd er en, der fordyber sig i og interesserer sig for noget helt bestemt og bliver god til det, så er vi helt bestemt nørder. Vi er alle fans af instrumentet og dets muligheder, og vi havde alle en lille samling på lager. Men vi har det ikke bare for at samle på det, og har ingen interesse i at udstille det. Vi er interesserede i at bruge og udnytte orglernes potentialer og kvaliteter til fulde.”
Livemusik man bevæger sig til
For nytilkomne kan projektet Apparat Organ Quartet måske virke lidt påtaget og opstillet – som et lille humoristisk gimmick. Især på livescenen kan de ligne noget fra en svunden tid, der i bedste Kraftwerk-stil står stift bag instrumenterne. Det kan Jóhann Jóhannsson afkræfte.
”Det ligger os meget naturligt, at spille den musik vi gør. Alle musikere har hver deres måde at stå og spille på, på en scene. Som sagt tidligere så interesserer vi os alle, for det vi gør her, så det falder os faktisk ret naturligt. Selv de lidt stive moves vi har på scenen giver bare god mening i forhold til vores musik. Det er en slags kommunikation mellem os og publikum, og til gengæld har vi så ikke en masse historier vi fortæller mellem numrene.”
Når de fire organister og deres trommeslager står på en livescene, kan deres fremtræden minde en smule om de tyske pionerer inden for elektronisk musik i Kraftwerk, og undervejs i samtalen har Jóhannsson da også afsløret, at de er en af deres mange store inspirationskilder. At en liveoplevelse med Apparat Organ Quartet må være en særlig oplevelse, føler jeg mig sikker på, men da interviewet nærmer sig sin afslutning, beder jeg alligevel Jóhannsson om at beskrive koncerterne.
”Jeg synes, at vi live kommer meget tæt på den lyd vi har på vores nye plade. Teknisk er det lidt anderledes, fordi vi på plade har optaget lyden i op til otte spor oveni hinanden, så vi må tænke lidt anderledes på scenen. Det er bare vigtigt for os, at det hele spilles live med de autentiske instrumenter – det bliver bare gjort på en lidt anden måde.”
”Det er vigtigt, at publikum har en god oplevelse med vores koncerter, og det plejer også at være en stor fest. Vores musik er måske ikke ligefrem dansemusik, men det er nærmere musik velegnet til at bevæge sig til.”
D. 24. september gæster de islandske robotrockere Lille Vega, og i den forbindelse skulle der hermed være god mulighed for at bevæge sig med de islandske elektroniknørder i Apparat Organ Quartet.