Synthesizerpsykedelica
Amerikanske Seventeen Evergreen har været små fem år undervejs med opfølgeren til deres lettere psykedeliske debutalbum. Og mellemtiden er blevet brugt på at blive aldeles fortrolig med synthesizere, og dette nye album er helt og aldeles bygget op om den syntetiske lyd. Sangene byder på en blanding af fortsat psykedeliske flader og ekstremt funktionelle omkvæd.
Den moderne trend med at gøre synthesizeren mere bærende, er jeg ikke nødvendigvis tilhænger af. Og slet ikke, når den stort set overtager de organiske instrumenters position i musikken. Men det er jo mere eller mindre et spørgsmål om ideologi, og det skal da ikke holde mig fra at erkende, at de skæve og skøre personager i Seventeen Evergreen rent faktisk lykkes med deres forehavende i flere tilfælde på dette album.
Ikke mindst åbningsnummeret ”Polarity Song” har et hitpotentiale, der er umuligt at overhøre, og så er det skægt at høre koblingen af synth, elektronik, akustiske guitarer og brusende hammondorgler med effekt på ”President Clavioline”.
Det ændrer dog ikke på, at Steady On, Scientist er lidt af en prøvelse at slide sig igennem for mig. De overraskende tiltag, der stikker ud fra den kølige og let kedsommelige electro-lyd er storartede – som de omkvæd, der er uforskammet hitpotente – eller når den lidt for sterile overflade pludselig brydes af en varm og tilstedeværende lyd af guitarklimpren eller hammondorgel.