Inden Die Nerven skulle pĂĄ scenen i Lille Vega blev vi mødt af support fra danske Decorate. Decorate. Det er 16 ĂĄr siden de sidst spillede her og jeg erindrer det som en god aften. Jeg grovlyttede deres album Normandie dengang i 2008 og bandet har ligget i dvale siden da. Forsanger Asbjørn Grimm nævnte, at der var et nyt album i støbeskeen og det nye singleudspil “A Sun” er aldeles forrygende.Â
Bandet spiller fire numre fra den kommende plade og det lyder helt som i de gode gamle dage. Bandet spiller godt og Grimm tegner i luften med div fagter, mens han synger. “A Sun” viser sig ogsĂĄ at være et godt livenummer og guitaristerne løfter de brusende guitarbredsider pĂĄ fin vis. PĂĄ det nummer lyder Grimm næsten som Bowie, nĂĄr han gik dybt. Ellers fĂĄr jeg mindelser om vores egen andedams Jacob Bellens fra I Got You On Tape parret med Robert Lund fra Kitty Wu. Og sĂĄ selvfølgelig Paul Banks fra Interpol. For er der Ă©t band Decorate Decorate er dybt inspirerede af, er den cool New Yorker kvartet. Nogle vil mĂĄske indvende for meget.Â
Mod enden pĂĄ det 30 min sæt fĂĄr vi “Surname of Copenhagen” – ĂĄbneren fra Normandie. At de undlader at spille “Karen” fra samme plade undrer mig, for det er i sandhed er klassisk postpunk anthem, der gĂĄr lige i hjertekulen. Men alt i alt en fin support.Â
Efter en halv times smuk overgangsmusik fra hedengangne Low, løber de tre gutter fra Die Nerven ind pĂĄ scenen.Â
Max Rieger pĂĄ guitar, Julian Knoth pĂĄ bas og spiloppen Kevin Kuhn pĂĄ trommer. Især sidstnævnte har kæmpeglimt i øjet og er en udpræget spasmager gennem hele koncerten. Fakter og skøre blikke med ophold i rytmesektionen virker rigtig godt og man trækker ofte pĂĄ smilebĂĄndet. Kuhn arbejder stenhĂĄrdt gennem hele koncerten.Â
Knoth er iført en Nihilist T-shirt og Kuhn en Hellhammer T-shirt. SĂĄ ved man hvor skabet skal stĂĄ. Ikke at Die Nerven lyder som ovennævnte men energien og tyngden er tilstede. Det Die Nerven mestrer sĂĄ udmærket er, at skrue genkendelige memorable ørehængere sammen tilsat fuldblodsattack fra bas og guitar. Her minder de en del om eksempelvis HĂĽsker DĂĽ og Dinosaur Jr. De to mægtige trioer fra 80’erne og 90’erne der havde samme gehør for den gode melodi pakket grundigt ind i støj og bredsider. Postpunk, noiserock og indierock som en buket med iørefaldende melodier.Â
Die Nerven vælger at spille hele seks numre i streg fra deres nyeste album Wir Waren Hier fra 2024. En fremragende plade, der indeholder nogle af deres mĂĄske mest eftertænksomme numre i karrieren. Herefter bliver resten af sættet fordelt mellem Fake, Fun og Die Nerven. Desværre undlader de numre fra Fluidum og Out, men man kan jo ikke fĂĄ det hele.Â
Trioen lægger fra land med “Als Ich Davonlief”, men da “Das Glas Zerbricht Und Ich Gleich Mit” følger bliver det for alvor stærkt. Et af de bedste numre fra den nye plade og en ren killer live. “Grosse Taten” leveres i en meget lang af pænt syret version, der viser hvor godt og sammentømret et band Die Nerven efterhĂĄnden er. Der jammes og lægges til og trækkes fra alt imens de tre gutter føler hinanden an med blikke og ansigtsudtryk. “Wier Waren Hier” titelnummeret fra seneste album stopper midtvejs og kokser helt ud i lange støjeskapader der bare viser tænder. Den meget smukke nærvedballade “Achtzehn” fĂĄr det meste af de forreste rækker til at synge med pĂĄ klingende tysk. En ungdomshymne der pĂĄ flotteste og melankolske vis handler om, at vi aldrig vender tilbage og bliver 18 ĂĄr igen. Det er næsten sĂĄ man for tĂĄrer i øjnene.Â
“Europa” og “Niemals” er ogsĂĄ livefavoritter som tydeligvis falder i god jord hos publikummet i det tæt pĂĄ fyldte Lille Vega. Især “Europa” bliver der sunget med pĂĄ med stor entusiasme og applaus efterfølgende. Ingen tvivl om Verdens og Europas nuværende udfordringer giver den ekstra fylde og aktualitet til aften. “Aufgeflogen” bliver ogsĂĄ en vidtløftig affære med en længere intermezzo, hvor musikerne føler hinanden an pĂĄ tænderne og driller hinanden til stor moro for salen.Â
Selvom Die Nerven fra Stuttgart omrĂĄdet bestemt har sine holdninger og tager tingene alvorligt, er der stadig rig plads til humor og gevaldigt glimt i øjet. De tager ikke sig selv mere alvorligt end godt er.  Efter en meget emotionel og næsten bevægende “Ein Tag” gĂĄes der igen til stĂĄlet pĂĄ “Der Erde Gleich” som ogsĂĄ forlænges og fĂĄr et par musikalske twists eller tre undervejs.Â
“Angst”, som efterhĂĄnden er blevet deres signaturnummer afslutter som altid et bemærkelsesværdigt godt hovedsæt. Bandet er i godt humør og fuld af spilleglæde. Arrigt potente hĂ©r og melankolsk emotionelle dĂ©r. Herligt at se divergensen og legesygen hos germanerne gennem hele aftenen.Â
Efter en kort sortie returnerer trioen og spiller en tændergnistrende  version af “Frei” mens de afslutter pĂĄ funklende og elegant vis med “Dunst” i en bĂĄde bidsk larmende og i stunder næsten jazzede sarte anslag, hvormed de poler Die Nerven arbejder med kommer flot til udtryk. Nummeret ender selvfølgelig ud i et dundrende infernalsk klimaks.Â
Det er fjerde gang jeg ser Die Nerven og selvom der har været bragende fede koncerter pĂĄ Loppen og en mageløs pĂĄ Roskilde, var det her bestemt mere end godkendt.Â
Kom endelig igen.