
Man skal ikke love sig selv at man skal findes for altid
Det handler om at vÊre almindelig og stÄ ved sin egen almindelighed. Diskant mÞdte Jonas Breum, Coolsvilles forsanger, til en snak om digte og inderlighed, om at forstÄ og turde det naive udtryk. Og ikke mindst om at fÄ alle livets dele til at gÄ op i en hÞjere enhed.
Han spÞrger, om vi ikke skal vÊlge et bord, hvor der er mindre opmÊrksomhed. Og her starter mit mÞde med Jonas Breum, absolut ikke som et mÞde ved en fejl, men som noget smÄt og fortroligt. Vi rykker ind i et hjÞrne af cafeen med slidte grÞnne mÞbler og et dÊmpet soundtrack. Det passer godt til den Jonas, som jeg igennem den nÊste time kommer en anelse mere ind pÄ livet af, den private, inderlige musiker med fÞdderne godt placeret pÄ jorden og Þje for det banale og naive.
Og vi tager ogsĂ„ afsĂŠt i den private Jonas. Hans five minutes of fame startede helt tilbage i 1997, men af en helt anden grund end musikken. I 1997 udkom digtsamlingen âManuskript uden titelâ skrevet af en meget ung og meget â ifĂžlge Jonas selv â regnvejrsagtig Jonas. Jeg spĂžrger ham, hvordan overgangen fra digte til musik har vĂŠret.
âFor mig var der supernaturligt, der var egentlig ikke sĂ„ langt. Jeg har altid spillet musik, men i gymnasiet fik jeg et flip, hvor det hele skulle vĂŠre sort og regnvejr og lange frakker og ikke mindst Michael Strunge. Jeg skrev mange digte dengang, man kan vel sige, at jeg havde noget pĂ„ hjerte, som skulle ud â og i modsĂŠtning til mange andre sendte jeg dem ind til et forlag, som sagde ja til at udgive dem. Jeg ved ikke, om jeg kalde det en katastrofe nu, men jeg ser helt klart tilbage pĂ„ den med en slags ironisk distance.â
Vi snakker om, at sangskrivning langt hen af vejen er knyttet til det lyriske. Jonas fortĂŠller, at han siden digtdebuten ikke har kunnet skrive digte, men at det ikke generer ham.
âJeg er meget tilfreds med, at det er musikken, det handler om nu. Men litterĂŠrt er der en verden til forskel. For mig er den gode tekst enkel, virkelig virkelig enkel. FĂžr i tiden havde jeg en lidt prĂŠtentiĂžs forestilling om, at en sangtekst skulle vĂŠre et digt pĂ„ den mĂ„de, at det skulle have en form for litterĂŠr vĂŠrdi. Jeg tror godt, man kan sige, at det bare var en slags snobbet indbildning, jeg selv havde. Nu har jeg det nĂŠrmere sĂ„dan, at jo mere konkret og naivt, jeg kan gĂžre det, jo bedre. Tekster skal kunne stĂ„ og snakke, nĂ„r man lĂŠser dem. Helt groft sagt tror jeg, man kan sige, at det er forskellen pĂ„ Souvenirs og Nikolaj NĂžrlund. Souvenirs er sĂ„ konkrete.âJeg Troedâ Du Var Hos Mikaelâ er den sang, der altid vil stĂ„ som det hyperkonkrete for mig, den har virkelig vĂŠret noget forbilledagtigt. Modsat har jeg en oplevelse af, at nĂ„r jeg hĂžrer ting inden for den indviklede indierockgenre, som Nikolaj NĂžrlund har vĂŠret forgangsmand for, sĂ„ er det svĂŠrt at forstĂ„, at jeg har vĂŠret sĂ„ vild med det, for jeg ved jo slet ikke, hvad det betyder.â
Jeg spÞrger lidt grinende, om han forstÄr sine egne digte. Det fÞrer til en snak om at have lukket bogen og sat den pÄ hylden. Jonas har stort set ikke lÊst et af sine digte siden udgivelsen.
âJeg har faktisk prĂžvet et par gange inden for de seneste par mĂ„neder at lĂŠse et enkelt digt, men jeg fĂ„r en underlig smag i munden, fordi jeg sĂ„ er nĂždt til pĂ„ en eller anden mĂ„de at forbinde det med mig selv â og det kan jeg virkelig ikke. Mine digte er superhĂžjtidelige og superalvorlige, og jeg vil ikke sige, at de er katastrofale, for dengang de udkom, var der mange, der meldte ud, at de kunne bruge dem â og for mig var det ogsĂ„ vigtigt at fĂ„ dem skrevet â dengang. Jeg ved ikke, om det er modigt eller bare dumt, men det er godt, jeg gjorde det.â
Hvor i mÞdet mellem kunst og virkelighed befinder Jonas Breum sig sÄ nu?
âDet er fedt, du stiller lige det spĂžrgsmĂ„l, for det er noget, jeg tĂŠnker rigtig meget over,â starter han.
Der er en meget intuitiv glÊde ved Jonas, det virker som om, at han hele tiden opdager verden. NÄr han har sagt noget, spÞrger han mig, om jeg kan fÞlge det, hele tiden denne nysgerrighed, en afsÞgen af verden omkring ham. Og nÄr jeg har sagt noget, stÞtter han mine ord.
âJeg trĂŠkker helt sikkert meget pĂ„ mit eget liv i mine ting, men samtidig kan man ikke sige, at jeg skriver biografisk. Jeg tror, regnestykket er noget i retning af, at jeg gĂ„r i mit liv og har nogle oplevelser og fĂžlelser â og det, der kommer ud i musikken er en form for afreaktion eller efterdynninger af en eller anden energi, jeg har haft i mit liv. Mine sange bliver altid til som reaktion pĂ„ et humĂžr eller en stemning. Det er sjĂŠldent, jeg sĂŠtter mig ned og lĂŠser en bog eller en avisartikel og sĂ„ skriver en kommentar pĂ„ det. Teksterne bliver tit til pĂ„ en nĂŠsten romantisk, fĂžlsom, oprevet mĂ„de, men alligevel er historierne tit langt fra mit liv, sĂ„ det er mere i energien i mit liv, at sangene opstĂ„r.â
Og der er meget energi at tage af. Ved siden af arbejdet med Coolsville prÞver Jonas Breum at fÄ familieliv og studie til at hÊnge sammen. Han er lige blevet far og har siden efterÄret 2004 lÊst Dansk ved KÞbenhavns Universitet. Jeg spÞrger ham, hvordan han fÄr det hele til at gÄ op i en hÞjere enhed.
â Det er svĂŠrt at fĂ„ til at hĂŠnge sammen tidsmĂŠssigt, men udover det, sĂ„ befrugter det hinanden. StudiemĂŠssigt er jeg nok en slags randeksistens. Jeg tror, at jeg er den type studerende, der var plads til i 60erne, 70erne og mĂ„ske senere endda, hvor man sĂ„dan kan gĂ„ og smage pĂ„ det, som man vil og tage de eksamener, man vil, men ikke nĂždvendigvis gennemfĂžre hurtigt eller med noget hĂžjt ambitionsniveau. Og dem er der ikke ret mange af tilbage pĂ„ universitetet, folk gĂ„r ret hurtigt igennem, men jeg har sĂ„ valgt at gĂžre det pĂ„ min mĂ„de og bruge studiet som inspiration til mine egne ting.â
I det hele taget virker Jonas som et menneske, der tager sig tid. Han er meget til stede, som vi sidder der over for hinanden, meget deltagende. Vi bevÊger os igen ind pÄ det konkret musikalske, da vi tager fat pÄ snakken om det nye album, som Coolsville skal i gang med at lÊgge grunden til. Jeg lader Jonas fortÊlle.
âLige nu stĂ„r vi pĂ„ tĂŠrsklen til at lave de fĂžrste demoer. Mit udgangspunkt, selvom det er farligt at snakke om det allerede nu, er at nĂ„ mere ind til kernen af sangene. Vores fĂžrste plade var meget en bandplade pĂ„ godt og ondt. Den bestĂ„r af nogle sange, som er blevet til i lĂžbet af de sidste 2-3 Ă„r, som vi har spillet meget live og i Ăžvelokalet, hvilket ogsĂ„ har gjort albummet meget liveagtigt. Ikke fordi det ikke var meningen, men det skal vĂŠre noget andet nu. Jeg kunne godt tĂŠnke mig at komme mere ind til en kerne i sangene, sĂ„ det bliver helt sikkert et andet udtryk. Jeg kunne godt tĂŠnke mig at komme tĂŠttere ind pĂ„, hvad sangene er pĂ„ nĂŠste udgivelse, uden at vi nĂždvendigvis skal vĂŠre sĂ„ kvartetagtige omkring det. Vi vil gerne hive de elementer frem i sangene, der skal bruges â og ikke nĂždvendigvis spille trommer pĂ„ det hele og guitar pĂ„ det hele og ikke engang nĂždvendigvis selv spille pĂ„ det hele, men bare have fokus pĂ„ sangene og teksterne.â
Og igen er der tiden. Jonas og resten af Coolsvilles medlemmer vil gerne have tid til det nye album.
âVores debutalbum havde en meget stram tidsmĂŠssig ramme. Vi blev signet af Sony BMG i december 2004 og producerede allerede albummet fra januar til maj. Det var en meget hurtig proces, men nu regner vi helt sikkert med, at der skal vĂŠre en lĂŠngere produktion pĂ„ den nye. Det er jo nemt at vĂŠre bagklog, men det gik mĂ„ske en anelse for hurtigt med âLangtfra Landetâ. Der var nogle ting, som vi ikke kunne overskue den gang, da vi sad i studiet og indspillede pladen, eksempelvis hele den grafiske side, som vi gerne ville have vĂŠret mere indover. Denne gang regner vi med at vĂŠre med hele vejen, sĂ„ vi fĂ„r et mere helhedsprĂŠget udtryk, som man ogsĂ„ finder det pĂ„ vores EPer fra fĂžr, vi blev signet.â
Hvor langt rĂŠkker drĂžmmene? spĂžrger jeg i naturlig forlĂŠngelse â og bliver igen mĂždt af den fornuftige, let indadvendte jyde. Vi rammer nĂŠsten klicheerne omkring jantelov, men med Jonas er det noget andet. Det virker ikke som om, at han er bange for at vĂŠre mere end de andre, men blot at han har set, at man kan vĂŠre noget i det smĂ„, at man kan blive noget med tiden.
âVi drĂžmmer da, men lige nu tager vi bare et skridt af gangen. Min eneste ambition for tiden er at fĂ„ nogle af de gode sange, vi har skrevet siden pladen, ned i nogle versioner, der tjener sangene rigtig godt og sĂ„ komme ud og vise sangene. Og sĂ„ tror jeg, at jeg vil vente med at have drĂžmme om succes og bare tage det et skridt af gangen. Jeg tror i Ăžvrigt ogsĂ„, at det er meget godt ikke at love sig selv, at man skal findes for altid, men bare sige, at her, hvor vi er lige nu, er der nogle smĂ„ opgaver, der er spĂŠndende, sĂ„ kan vi altid se, om de vokser.â
Det er nu et halvt Är siden, at Coolsville debuterede. Siden da har der vÊret tour i Danmark. Diverse interviews og promovering. Salg af CDer. Og Coolsville kom pÄ sin vis pÄ det helt rigtige tidspunkt midt i den dansksprogede bÞlge. Vi snakker om, hvad der gÞr, at Coolsville skiller sig ud af mÊngden. Jonas tager igen fat pÄ teksterne og tiden.
âJeg tror vores styrke ligger i kompleksitet i tekstudtrykket, der gĂžr, at det tager lidt lĂŠngere tid for folk at komme ind til, hvad Coolsville er. Vi har ikke haft sĂ„dan et âone-hit-wonderâ, som for ekspempel Johhny Deluxe eller Juncker, ikke negativt sagt, for det fedt, at folk fĂ„r et hit og et publikum, men det har vi ikke fĂ„et endnu, fordi det tager lidt lĂŠngere tid at vĂŠnne sig til vores univers. Men det ser jeg kun som en god ting, for det er mĂ„ske noget, der giver det holdbarhed. MĂ„ske kan man sige, at vi er mere langtidsholdbare, men det er ogsĂ„ lidt af en selvhĂŠvdelse, sĂ„ kan man bedre sige, at der er en mere langsigtet udvikling med vores band. Jeg fĂžler stadig, at vi kun stĂ„r pĂ„ 15% af vores potentiale.â
Vi griner lidt af, hvordan Jonas sĂŠtter procenttal pĂ„ Coolsvilles potentiale â og i bund og grund nok ogsĂ„ af, at han sĂŠtter det sĂ„ lavt, som han gĂžr, for der mĂ„ vĂŠre sket en del med bandet siden starten. Jeg spĂžrger Jonas, hvordan han kan mĂŠrke, at Coolsville er blevet ĂŠldre som band?
âJeg tror meget, at det handler om udtrykket. I starten troede vi, der skulle flere virkemidler til. Jeg troede, der skulle flere originale akkorder til, flere sjĂŠldne ord, flere sjĂŠldne historier, hvor jeg nu prĂžver at blive sĂ„ almindelig som mulig. Da vi startede, havde vi en hel bred vifte af virkemidler, nu ved jeg hvad, der er mit personligt â og det forfĂžlger jeg, mens jeg stille lĂŠgger alt det andet bag mig. Man kan godt sige, at jeg har fĂ„et selvtillid nok til at tro pĂ„, at min version af virkeligheden er skĂŠv nok i sig selv. Det er selvtilliden til at vĂŠre, den man er og ikke hele tiden skulle fremhĂŠve, hvor anderledes eller forskellig man er fra alle andre. SĂ„ jeg tror, at det mĂ„ske handler om en hvilen i sig selv.â
Det slog mig straks, da Jonas Breum var ankommet. Denne hvilen i sig selv, den ternede skjorte, som det ikke lader til, at Jonas viger fra, selvom den kommer i mange variationer. Det rolige vÊsen med den indtrÊngende og nysgerrige stemme. Som han sidder der med sin ternede skjorte og lidt pjuskede hÄr ser Jonas ikke meget rockstaragtig ud. Det leder til en snak om Coolsvilles image. Jeg spiller bolden op ved at spÞrge, hvorfor det hele skal vÊre sÄ pÊnt.
âHar vi et pĂŠnt image?â spĂžrger Jonas meget undrende. âDet mĂ„ du lige uddybe lidt, er det sĂ„dan lidt Beatlesagtigt?â.
Jeg nĂŠvner pladecoveret, Jonasâs optrĂŠden i skovmandsskjorte, det jyske. Det pĂŠne og velafpudsede. Og som typer virker Coolsvilles medlemmer ogsĂ„ meget venlige, bĂ„de pĂ„ cover og live. Og navnet, associationen til en lille amerikansk by, hvor alt er sĂ„ pĂŠnt pĂ„ overfladen. Jonas svarer hurtigt og instinktivt.
âVi har helt sikkert ikke et guldbajer-ud-og-kneppe-en-masse-damer-i-weekenden-image. Men for mig er kanten jo altid nemmere at fĂ„ Ăžje pĂ„ end for andre. Jeg synes, at denne slemme-drenge-garage-attitude er lidt uinteressant for mig, jeg vil hellere sidde i mit kontortĂžj og vĂŠre intellektuel. Men for andre kan jeg mĂ„ske godt se det pĂŠne, vi spiller jo rimelig rocket popmusik og har nogle steder en lidt jysk intution. Og nĂ„r du nĂŠvner den amerikanske by, dĂ©n kan jeg godt se for mig, hvis det er det, du mener men pĂŠn, sĂ„ synes jeg egentlig, det er ret fedt â almindeligheden, ikke at forveksle med landsbyidyllenâ.
Jeg graver lidt mere i det ved at gribe ud efter et eksempel og nĂŠvner âĂv Sikke Nogetâ, der Ă„bner debutalbummet. Her synger Jonas: âĂv sikke noget / jeg var sikker pĂ„ jeg havde forstĂ„et / Sikke noget / vel har jeg ejâ. Har han aldrig lyst til at bande og synge: âGuâ har jeg rĂžvâ?
âJeg er slet ikke enig i, at det er sĂ„ finpudset. Jeg synes, der er en helt anden kerne i det, men den er ikke sĂ„ direkte som sĂ„dan noget âFuck Digâ. Men jeg synes, hvis vi lige tager netop âĂv Sikke Nogetâ, sĂ„ er der en ret uforsonlig tone over det nummer. Og den barnagtighed, der ligger i det udsagn; âVel har jeg ejâ, den synes jeg er meget coolere end den der 7. klasses retorik. MĂ„ske skal man lidt lĂŠngere om bag ved nummeret for at se det, men jeg lover dig, at kanten er der. Der er en helt anden slags ondskab i vores tekster, hvis man gĂ„r ind i dem, pĂ„ overfladen er de nok meget pĂŠne. Men personligt kan jeg meget bedre lĂŠgge mig selv i en tekst, der er lidt barnlig og med barnagtige udsagn i stedet for mere motherfucker-agtige udtryk. Kan du fĂžlge det?â
Jonas ser spĂžrgende pĂ„ mig, og jeg nikker. Jeg forstĂ„r det udmĂŠrket, og hans ord giver sangen nyt liv. Han fortsĂŠtter: âAt jeg er tiltrukket af det meget naive handler ogsĂ„ om, at naivitet tit rummer en blind vinkel for en selv, som for andre er sĂ„ let at komme udenom og sĂ„ se, hvilke konflikter, der ligger bag en sĂ„dan naiv overflade.â
Jeg tĂŠnker lidt over, hvilke konflikter der gemmer sig bag Jonasâs naive facade. Almindeligheden trives i Coolsvilles sange, men pĂ„ en mĂ„de, som gĂžr det hele forunderligt og nyt. Og almindeligheden trives i mĂždet med Jonas, som sĂŠtter et andet perspektiv ned over det hele. Barnligheden pĂ„ comeback fristes man til at sige. Som vi tager afsked med knus pĂ„ gaden, ser jeg ham forsvinde ud i det pulserende byliv. Jonas Breum. Forsanger i Coolsville. Og helt almindelig.