
Johnny Stage, Glamorama â fĂžr udgivelsen.
Torsdag den 3. november kommer et sĂŠregent album pĂ„ gaden. Albummet hedder Glamorama, hvilket ogsĂ„ er navnet, som albummets kunstnere gĂ„r under. Kunstnerne er guitarist Johnny Stage (Sort Sol, Martin Hall m.fl.) og sangerinde/skuespiller Lotte Arnsbjerg (bl.a.âStrisser pĂ„ SamsĂžâ), der ikke blot musikalsk, men ogsĂ„ privat danner par.
Diskant har forud for debuten taget en snak med Johnny Stage for at gÄ lidt mere i dybden med udgivelsen, konceptet og samarbejdet.
Diskant.dk: Hvordan opstod konceptet bag Glamorama-albummet?
Johnny Stage: Albummet blev til i Spanien i sommeren 2003, Lotte og jeg har et sted i Sydspanien, hvor vi holder meget af at komme for at slappe af og arbejde. Vi havde snakket lidt om at lave en produktion sammen, og en af dagene hĂžrte vi sĂ„ et rygte om, at Bryan Ferry skulle spille en hemmelig koncert i Malaga. Vi er begge dedikerede fans og mĂ„tte derind. Malaga er en meget “filmisk” by, den minder mest om kulisserne til film fra 30erne, 40erne og 50erne, helt perfekte rammer for en sĂ„dan koncert. Med pĂ„ guitar var Chris Spedding, som har vĂŠret mere eller mindre fast guitarist for Ferry i 25 Ă„r, en ĂŠldre herre, der af udseende godt kunne minde om figuren Ib Sylvester i filmen Cirkus Casablanca. Da koncerten var slut, var bĂ„de Lotte og jeg helt oppe og svĂŠve, vi fik pludselig ideen om at have Spedding med pĂ„ vores plade. Samme Ă„r i oktober lavede jeg et interview til GAFFA med min oprindelige store guitar-helt Marco Pirroni fra det hedengangne Adam & the Ants. Marco betĂžd for mig, hvad Hendrix og Clapton betĂžd for andre, og var en af grundene til, at jeg heller ikke passede skolen, men derimod guitaren… Da interviewet var slut, sagde han: âHvis der er andet, eller noget du mangler, mĂ„ du jo bare sige tilâ. âSĂ„ skulle det da lige vĂŠre at spille pĂ„ mit albumâ, svarede jeg kĂŠkt. Og det takkede han ja til. PĂ„ den mĂ„de kom pladen ligesom i gang… Og vi gik i gang med at invitere flere kunstnere, som havde gjort indtryk pĂ„ Lotte og jeg. Vi skrev musikken, Lotte skrev teksterne, men vi sendte derefter numrene ud til de kunstnere, der ville vĂŠre med, som fik lov til at sĂŠtte deres personlige prĂŠg pĂ„ albummet.
Diskant.dk: Er det en slags dogme-produktion?
Johnny Stage: Ja, man kan godt kalde det for dogme, men igen, man laver jo egentlig plader pÄ den mÄde i dag. Med det mener jeg, at en eller fÄ musikere spiller samtidig, sjÊldent et helt band. Her har vi bare dyrket den ting i form af, at ingen af de medvirkende vidste, hvem den nÊste var, eller i det hele taget hvor nummeret havnede. De fleste af de medvirkende har ikke mÞdt hinanden fÞr eller siden og kommer vidt forskellige steder fra.
Diskant.dk: Hvad var udvĂŠlgelseskriteriet for de kunstnere, I inviterede?
Johnny Stage: Det var noget, der kom lige sĂ„ stille i produktionen. Undervejs i skabelsen af hvert nummer opstod der ideĂ©r til instrumentering. PĂ„ nummeret âBrĂŠndte billederâ, som er en duet med Dario Campeotto, synes vi, at det bĂ„de skulle smage af jazz, rock og klassisk. Vi havde for eksempel brug for en autentisk guitar-sound, lidt 50er-agtig, derfor inviterede vi Lars Blach, som var meget aktiv i netop det Ă„rti og havde spillet med bĂ„de Liva Weel, Bent Fabric og Lulu Ziegler. Samtidig skulle det ogsĂ„ have et stĂŠnk af 60ernes grande-pop ĂĄ la The Walker Brothers i den rytmiske del, sĂ„ det var oplagt at bruge Morten Friis fra Safri Duo til det, da han er en brillant trommeslager og som uddannet klassisk musiker har en helt anderledes tilgang til trommer end en traditionel rock-trommeslager. Nummeret rummer ogsĂ„ det mere Sort Solske, det har jeg naturligvis selv lagt. Og cirka pĂ„ den mĂ„de er de medvirkende blevet udvalgt.
Diskant.dk: Mister man ikke nemt den rÞde trÄd pÄ et album, der produceres pÄ den mÄde?
Johnny Stage: Nej, for den har vi lagt fra starten af. For mig at se er den rÞde trÄd fÞrst og fremmest, at der er tale om dansksproget musik. Desuden er der flest guitarister blandt de inviterede musikere, sÄ det er en rockplade, men med en sÊrlig stil og lyd, som nok er meget teatralsk. Vi ville gerne have teatret ind i musikken og musikken ind i teatret.
Diskant.dk: Lotte er nok bedst kendt som skuespiller, blandt andet fra Strisser pÄ SamsÞ, hvor hun spillede prÊsten. Du siger, at I ville sammenbringe musikken og teateret. Hvad kunne Lotte bringe med?
Johnny Stage: Indlevelse, en ting som faktisk de fĂŠrreste sangere mestrer. Tit, nĂ„r sangere skal indsynges i studiet, foregĂ„r det med teksterne foran en, selv nĂ„r det er en tekst, sangeren selv har skrevet. Det er et koncept, jeg aldrig helt har forstĂ„et, for hvor bliver indlevelsen sĂ„ af? Det synes jeg tit er hovedet pĂ„ sĂžmmet, nĂ„r jeg arbejder med vokalister⊠og der lige mangler det sidste.. Det handler alt for ofte om, at de stĂ„r og lĂŠser i teksten og glemmer at synge. NĂ„r man spiller teater, har man ikke teksterne med pĂ„ scenen â og skuespillerne skal kunne langt lĂŠngere tekster end 2 vers og 1 omkvĂŠd… Jeg synes, at Lotte med sin baggrund formĂ„r at synge, sĂ„ det rĂžrer.
Diskant.dk: Selv er du kendt fra den musikalske scene, blandt andet Sort Sol og Martin Hall. Hvordan skinner dine tidligere musikalske erfaringer igennem pÄ Glamorama?
Johnny Stage: Jamen, jeg har nok forsÞgt at blande de genrer, jeg ellers arbejder med, bÄde det rytmiske og det klassiske. Udtrykket ligger meget i guitaren, som er mit instrument, og som der er rigtig meget af, uden at det virker som en traditionel anmasende guitar-plade. Desuden reprÊsenterer de medvirkende musikere en stor og vigtig del af mit musikalske univers.
Diskant.dk: I gennemlytningen af Glamorama falder tankerne pĂ„ en lang rĂŠkke danske kunstnere, sĂ„som Dodo and the Dodoâs, OneTwo, Sorten Muld og Anne Linnet i 80erne. Hvad har I ladet jer inspirere af?
Johnny Stage: Nu er dine associationer ikke lige dem, vi lyttede mest pĂ„… Vi er begge inspireret af musik som Roxy Music, Bryan Ferry, Scott Walker, Sex Pistols, Adam & the Ants, Gene Vincent, Arvo PĂ€rt, Arne Nordheim, og â for at nĂŠvne en dansk â FurekĂ„ben.
Diskant.dk: Hvis man lytter jeres album igennem, falder man over, at der er et âhidden trackâ â og det endda albummets eneste engelske nummer. Hvilket nummer er det â og hvad er betydningen af det pĂ„ albummet?
Johnny Stage: Det har vist sig at virke med et hemmeligt track som sĂ„ ikke var sĂ„ hemmeligt alligevel, da flere fandt ud af det ret hurtigt… Nummeret hedder “Chance meeting” og er fra Roxy Musics fĂžrste album, et nummer Lotte og jeg indspillede lige, da vi havde mĂždt hinanden tilbage i 2001, mĂ„ske en slags musikalsk kĂŠrligheds-erklĂŠring? Lidt ekstra information er, at Safri Duo medvirker som Safri Duo pĂ„ nummeret, hvilket de rent faktisk ikke mĂ„tte for deres pladeselskab, der var bange for, at duoen skulle gĂ„ ud over deres succesrige rammer.
Diskant.dk: Hvilke forventninger har du (og Lotte) til udgivelsen? Og skal I pĂ„ tour med den… er det praktisk muligt?
Johnny Stage: Vi regner med at ramme dem, der gĂ„r og savner musik med indhold, der bliver simpelthen lavet for meget dĂ„rlig dansk musik – I ved selv, hvem I er..! Det er bestemt ikke umuligt, at vi tager ud og spiller med pladen, men det bliver nok ikke 19 mand plus os selv pĂ„ scenen, men jeg vil ikke udelukke, at der vil vĂŠre overraskelser i ĂŠrmet.