Veto-Interview

Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Dagen, der skulle vende op og ned pÄ verden.

Mandag d. 27. februar kl. 10.00. Det er en sérlig dag, der er startet for det danske band Veto. I dag er debutalbummet There’s A Beat In All Machines i forretningerne – og nu skal lytternes dom falde.

Troels (vokal): I dag har virkelig vÊret lÊnge ventet. Kulminationen pÄ lang tids tankevirksomhed og arbejde. Det er bare superfedt at vide, at albummet er ude i butikkerne fra i dag.
David (guitar): Men det er ogsÄ lidt stenet, for det er jo ikke som om, at verden er vendt op og ned, men for os er den lidt. Vi har ventet sÄ lÊnge pÄ i dag, men der sker ikke rigtig noget, der er ikke nogen med flag eller en fanfare, nÄr man kommer ind af dÞren

Jens (bas): Jeg synes, det har vÊret en fantastisk dag at stÄ op til
 og det er blevet bygget op via alle anmeldelserne. Det har vÊret fedt hver gang, der er kommet en avis eller et blad, hvor man skulle hen og kigge og sÄ gang pÄ gang fÄ det kick, fordi der er rigtig god stemning omkring albummet.

Mandag d. 27. februar kl. 16.17. Jeg trÊder ind pÄ Playground Music midt i KÞbenhavn. Det er her, jeg skal mÞde Veto. De er endnu ikke kommet, men jeg fÄr et eksemplar af det nye album stukket i hÊnderne. Coveret er i pap og sort med fire rÞde firkanter pÄ, de tre stÄr pÄ rÊkke, mens den fjerde falder lidt udenfor. Det er fedt at have i hÊnderne.

Troels: Grundideen med de fire prikker skal pÄ en eller anden mÄde symbolisere det maskinelle, men hvor der ogsÄ er det menneskelige ved den prik, der er rykket vÊk fra de andre og irriterer Þjet, fordi de ikke ligger i skarp sekvens.
David: Jeg tror gerne, vi ville have noget, der var meget simpelt og som ikke talte med de helt store armbevĂŠgelser. Det passer os godt.

Mandag d. 27. februar kl. 16.28. Jeg er blevet vist ind i Playgrounds mĂždelokale. Her venter jeg pĂ„ drengene fra Veto. Jeg fĂ„r Ăžje pĂ„ Jens, Vetos bassist, gennem vinduet pĂ„ Ny Østergade. Han vinker i det, han krydser gaden, mens resten af Veto dukker op bag ham. Forsanger Troels med det karakteristiske lange lyse hĂ„r, guitarist David og Mark, ogsĂ„ guitarist. I dag er trommeslager Mads i Århus for at arbejde, sĂ„ jeg mĂ„ nĂžjes med resten af bandet, som minuttet efter trĂŠder ind i rummet og kaster sig over kaffen.

Mandag d. 27. februar kl. 16.31. SĂ„ er roen faldet over os. ”I slipper for alle de her spĂžrgsmĂ„l om, hvem I er
” lĂŠgger jeg ud og fortsĂŠtter lidt prĂžvende: ”Dem mĂ„ I have vĂŠret gennem mange gange
” Der kommer noget, der minder om lettede suk fra de fire drenge omkring bordet, og en klar tilkendegivelse af, at det har vĂŠret en lang dag med flere interviews, hvor de hver gang har skullet svare pĂ„ alle klassikerne. ”Ja, som hvorfor vi hedder Veto,” lyder det fra Troels. Jeg springer forbi trivialiteterne og tager fat der, hvor jeg slap, sidst jeg mĂždte Veto.

Diskant: Sidst, jeg mÞdte jer, tilbage i slutningen af september 2005, var I pÄ vej i studiet og meget spÊndte pÄ, hvor jeres album skulle ende. Hvordan har I det med debutalbummet i forhold til EPen?
Jens: Jamen, vi er rigtig glade for det, det er fedt at have et fuldlĂŠngde-album nu. Og for os personligt er det rart at kunne mĂŠrke, at vi har udviklet os siden EPen.
David: Vi har fÄet lov til at blive meget mere nuancerede pÄ albummet. PÄ EPen var vi tvunget til at holde et stramt udtryk, sÄ vi ikke rykkede i fem vidt forskellige retninger med de fem numre. Det har vÊret betydeligt sjovere nu, hvor vi har kunnet prÞve nogle andre ting af, fx at lave noget, der er rent elektronisk. Der har helt klart vÊret plads til flere udfoldelser, end hvad der var pÄ EPen.

Der opstÄr en lidt tÞvende stilhed, som jeg bryder ved at give udtryk for min begejstring for debutalbummet. Jeg siger, at Veto for mig som anmelder ligger lunt i vakuummet mellem det overarrangerede og det totalt tilfÊldige. Jeg spiller bolden over pÄ drengenes halvdel ved at spÞrge, om de selv kan placere debutalbummet?

David: Der er egentlig en meget stor del af albummet, som er opstĂ„et i studiet. Noget var overhovedet ingenting, da vi gik i studiet – og andet blev lavet om i forhold til, hvad vi havde regnet med, at det skulle vĂŠre.
Jens: Det var jo ogsÄ det, vi var spÊndte pÄ, da vi gik i studiet. Vi havde jo et vÊld af ideer, som vi mente, var gode ideer, men som ikke var helstÞbte endnu.
Troels: Der var mange af numrene, blandt andet ”Short Fused” og ”Breaking and Entering”, der var helt anderledes, da vi gik i studiet
 Jeg synes pĂ„ en eller anden mĂ„de, at vi er kommet nĂŠrmere pĂ„ vores lyd pĂ„ pladen nu. Det kan ikke undgĂ„ at blive mere nuanceret, nĂ„r man har 10 eller 11 numre at gĂžre godt med. Derfor har vi ogsĂ„ bedre kunne definere over for os selv, hvad det er, vi spiller – og hvordan vores musik skal vĂŠre.
Jens: Man kan bare tage et nummer som ”I brought the BBQ” [debutalbummets nok mest stille track, red.] – hvis man havde en EP eller single, hvor der bare skulle vĂŠre et ekstra nummer pĂ„, eller hvis den skulle ligge mellem et til tre andre numre, sĂ„ ville den simpelthen vĂŠre for stenet, hvis det var noget, der skulle prĂŠsentere et band. Modsat – hvis man har ti numre, sĂ„ er det bare et dejligt afbrĂŠk, et pust, at have et sĂ„dan nummer.
David: Den reprĂŠsenterer jo ogsĂ„ en side af os, men det er rigtigt det, som Jens siger. Vi har hele tiden tĂŠnkt pladen som en helhed – og der har ideen hele tiden vĂŠret, at der skulle vĂŠre afveksling. Vi kender det fra os selv og de plader, vi selv kan lide – der mĂ„ godt vĂŠre en rĂžd trĂ„d, men det er rart, hvis de ogsĂ„ stikker lidt ud i nogle afkroge i stedet for at fĂžlge en form og pĂ„ den mĂ„de blive for trivielle at lytte til.
Jens: En af de ting, vi var spÊndte pÄ dengang var jo ogsÄ, at vi ikke havde en ide om, hvordan pladen skulle se ud. Vi vidste ikke pÄ forhÄnd, hvordan den skulle se ud. Der var meget, der skulle leges pÄ plads.
Troels: Det var ogsÄ guld vÊrd at have de ti dage i streg, hvor det kun var den, der handlede om det.

Jeg spĂžrger, om det virkelig kun tog ti dage – og oplever et kort Ăžjeblik fire grinende ansigter, der forvisser mig om, at der skam ogsĂ„ var en del arbejde efterfĂžlgende med at mixe og producere debutalbummet. Jeg spĂžrger, hvem der har stĂ„et for det efterfĂžlgende arbejde og mĂždes endnu engang af grin fra alle fire fronter.

Jens: Det har vi jo selv gjort – ligesom pĂ„ EPen. Det var et krav fra vores side, at vi selv ville have lov at lave det – og det var jo det, TABU sĂ„ fantastisk gik med pĂ„. SelvfĂžlgelig handlede de ud fra at have hĂžrt EPen, som Troels producerede, men at de turde tage chancen og sige ”Vi lĂŠgger det helt fra os, I fĂ„r selv lov at producere”, det er da imponerende.
David: Jeg tror, at en af de vÊsentlige grunde til, at vi har fÄet lov til sÄ meget, er, at vi er sÄ unge, vores numre er sÄ nye, at mange af dem bliver til i mixprocessen, sÄ det har vÊret vigtigt, at vi selv stod for det, nÄr nu det var den fÞrste plade. Dermed ikke sagt, at vi ikke vil have nogen ind over pÄ anden plade, der har vi jo nok ogsÄ lidt mere styr pÄ, hvem vi er, og hvad vi vil. Det havde vi jo principielt set ikke, da vi gik i studiet denne gang.
Jens: TABU tog os, fordi de syntes, at det var fedt, det vi lavede – og ikke, fordi vi kunne bruges i en bestemt rolle. Og at give os medbestemmelse har ikke bare vĂŠret snak fra deres side, der har vĂŠret handling bag ordene. Det var sĂ„ godt, som det lĂžd, kan vi sige nu, hvor vi har vĂŠret det hele igennem.

Og der er ikke tvivl om, at Vetos EP vakte stor opsigt i musikkredse, hvorfor TABUs tillid mÄske kan forklares. Men det er stadig kun de fÊrreste, der kender Veto. Jeg spÞrger lidt provokerende, hvorfor er det lige, at det vil Êndre sig?

Jens: Jamen, vi havde jo stadig ikke fÄet en plade ud. Jeg tror virkelig, at det vil Êndre en hel masse. Vi har heller ikke spillet sÄ meget. Men det kan godt vÊre, at alle ikke ved, hvem Veto er, men i forhold til EPen, sÄ har der vÊret meget opmÊrksomhed omkring den. Jeg tror, at vi synes, at vi har haft meget mere opmÊrksomhed, end vi havde regnet med.
Mark: Og sĂ„ har vi jo ogsĂ„ vĂŠret meget i medierne de sidste par uger – det betyder meget, at der fx er en hel side i Metro eller Urban om Veto med billeder og interviews.
Troels: Men vi prÞver konstant at huske pÄ, at de gode anmeldelser ikke nÞdvendigvis er ensbetydende med, at hele verden falder for os.
Jens: Der har ogsÄ vÊret meget snak, der er virkelig blevet snakket en del, og ind til videre har vi ikke kunnet hÊgte det op pÄ sÄ meget, det er ikke nÄet dertil, hvor det er kÞberne og lytterne, der tager del i det. Og vi har da ogsÄ husket pÄ, at vores musik reelt ikke har vÊret ude og blive vurderet af lytterne endnu.
Troels: Jeg tror, at det er supervigtigt for os at komme ud og spille lige nu. Og for os er det vigtigt, at pladen er lavet – og vi skal ud og spille

Jens: Ja, vi skal spille – og nu har vi en plade. Fþr var der bare snak.
Troels: Det har vĂŠret meget – ikke hult – men uhĂ„ndgribeligt til nu, fordi vi ikke har haft en plade og ikke spillet sĂ„ mange koncerter, men der har vĂŠret meget snak og meget, vi skulle gĂžre for at promovere og bygge op. Nu er det vigtigt, at vi kommer ud og gĂžr det hele lidt fysisk
 Vi har brug for at gĂžre det mere virkeligt for os selv


Og det er i hĂžj grad virkeligt. Med udgivelsen af There’s A Beat In All Machines skydes Vetos Danmarkstour nemlig i gang. Den starter pĂ„ Templet i Lyngby og ender pĂ„ Roskilde Festivalen, hvor Veto var et af de fĂžrste bands, der blev annonceret. Jeg spĂžrger, hvad drengene glĂŠder sig mest til ved at skulle spille pĂ„ Festivalen.

David: Vi glÊder os mest til det hele. Bare det, at man skal spille pÄ Roskilde, det er jo

Troels: Ja, det er milepÊlen
 Det var ogsÄ lidt overraskende, vi var jo stort set de fÞrste, der kom pÄ plakaten.
David: Det er jo bare en superlĂŠkker festival, et fedt sted og der er helt vildt meget fedt musik. Jeg glĂŠder mig til at skulle hĂžre Placebo.
Jens: Det er en kĂŠmpe drengedrĂžm, jeg har selv vĂŠret der sĂ„ mange gange – og fĂžlelsen af selv at skulle spille der i Ă„r, den er helt vild.

Men det er ikke kun Danmark, Veto skal indtage fremover. I marts gÄr turen ogsÄ til USA, hvor Veto er et af tre danske navne annonceret til South By Southwest festivalen 10.-19. marts i Texas.

Troels: Festivalen er en pendant til SPOT, bare en million gang stÞrre. Vi skal spille en skandinavisk showcase med Sarah Hepburn og The Royal Highness pÄ noget, der hedder The Drink.
David: Og sÄ skal vi spille et day-party for nogle amerikanske selskaber samme sted
 det er i bund og grund promotion, det handler om. Det er en branchefestival.
Jens: Det er jo ogsĂ„ derfor, at Musikeksport Danmark har inviteret os derover – for at promovere os.
Troels: Vi glÊder os meget, men det er lidt skÞrt at skulle af sted sÄ hurtigt, vores album er jo fÞrst kommet ud i dag. Men jeg tror, vi Þjnede, at det var en god oplevelse for os som band at komme lidt vÊk, at komme nogle andre steder hen og se nogle andre mÄder, folk spiller pÄ, og mÞde nogle andre bands. Vi ser det lidt som en releaseferie pÄ den fede mÄde.
Jens: Som jeg har hĂžrt det, er det en lang gade med pubber og klubber, hvor der vil vĂŠre konstante koncerter – og sĂ„ stiller folk sig bare op, det kalder de gardenparties
 koncerter skulle bare poppe op rundt omkring

Diskant: Har I sÄ tÊnkt jer at spille pÄ et gadehjÞrne?
David: Nej, jeg tror bare, vi spiller de koncerter, vi er booket til – og sĂ„ skal vi rundt og hĂžre noget musik og mingle

Jens: Og sÄ skal vi have cowboyhatte og sheriffstjerner og pistoler og sÄdan. Og lege cowboyer og indianere


Mandag d. 27. februar kl. 17.05. Vi slutter interviewet, mens stemningen er pĂ„ sit hĂžjeste. Det var sĂ„ det, siger jeg. Drengene ser ĂŠrligt talt ogsĂ„ godt trĂŠtte ud. Turen gĂ„r tilbage til Århus for dem nu, Troels fortĂŠller, at han har sidste dag i vuggestuen i morgen. Vi snakker lidt om bĂžrn og fastelavn.

Mandag d. 27. februar kl. 17.12. Troels giver pÊnt hÄnd, mens resten af Veto vinker. Vi ses, lyder det pÄ den mest familiÊre mÄde. For sÄdan er det bare med Veto, familiÊrt og uhÞjtideligt, rÄt og blÞdt pÄ samme tid.

Written By
More from Pernille Yding
22.03.06 – Nikolaj NĂžrlund – Huset, KĂžbenhavn
Print 🖹 PDF 📄 eBook đŸ“± NĂžrlund remixed Nypudsede sko, de smĂ„...
Read More
0 replies on “Veto-Interview”