El Perro del Mar-interview

Foto: Hanna Hedborg
Foto: Hanna Hedborg

Med lykken i snor

Navnet ’El Perro del Mar’ klinger mysteriĂžst for de ikke-spanskkyndige. Bag det gemmer svenske Sarah sig, der de sidste par Ă„r har beriget mp3-verdenen med sine befriende popmelodier. I anledning af udgivelsen af den selvbetitlede plade i bĂ„de Europa og USA, fik Diskant.dk en snak med kunstneren over emailen om sangskrivningens mange facetter. Med naivt sofistikerede tekster, klassisk arrangerede popmelodier, og dertil en eftertĂŠnksom melankoli i pigevokalen og harmonierne har El Perro del Mar skabt en klassiker af en popperle.

Diskant: Det er blevet sagt om dig at du startede din karriere som ’mp3-kunstner’. IndrĂžmmet lĂŠrte jeg, som mange andre hĂžjst sandsynligt, din musik at kende fra venners bĂŠrbare. Tager du imod Myspace-nationen med Ă„bne arme, og har dette udgangspunkt betydet meget i forhold til at blive ’a name in the game’?
Sarah: Det er sandt, jeg startede med at udgive mine sange som mp3’er. PĂ„ det tidspunkt hvor jeg optog mine fĂžrste sange, tĂŠnkte jeg virkelig ikke sĂŠrligt meget over hele problematikken med fri downloading. Jeg Ăžnskede bare at holde fast i min frihed, min integritet som kunstner, og i det hele taget i musikkens uafhĂŠngige udtryk. I den forstand var det at udgive mp3’er den allerbedste mĂ„de at forblive ’uberĂžrt’ af hele
musikindustrien, og jeg synes stadig at den mÄde at starte pÄ har vÊret vigtig bÄde for mig selv og for folks opfattelse og indtryk af El Perro del Mar.

Emotionelt studie

Diskant: Hvilke plader var pÄ hylderne i dit barndomshjem, og hvad var dit fÞrste musikalske idol som barn?
Sarah: Jeg elskede hitlistemusik, sÄ selvfÞlgelig forgudede jeg kunstnere som Michael Jackson og Madonna. Egentlig tror jeg Michael Jackson var et af mine fÞrste idoler. Jeg kan ogsÄ huske at jeg rodede rundt i mine forÊldres pladesamling, da jeg var lille, pÄ jagt efter oplevelser. PÄ den mÄde blev The Beatles tidlige favoritter.

Diskant: Kan du fortĂŠlle lidt om processen med at skrive en sang. Hvad inspirerer hinanden? Lyrikken, melodien, et riff, en solskinsdag med hunden i snor?
Sarah: Det er meget forskelligt. Det afhĂŠnger helt af Ăžjeblikket, men oftest er det en sĂŠtning eller en kort tekst, der inspirerer harmonierne. Det er som om forskellige stemninger gĂžr mig i humĂžr til at skrive en sang; nogle gange er det en meget sentimental stemning, hvor lyrikken henfĂžrer mig til en anden verden; andre gange er det en helt konkret rytme, der finder sin vej ind i mit hoved gennem klaveret eller guitaren. Jeg synes det at skrive sange er som et slags emotionelt studie – det er bĂ„de arbejde og leg, og det er det jeg elsker ved sangskrivningen.

Diskant: Har du et fast band, eller er du alene om at arrangere instrumenterne, vokalen, og de forskellige lag pÄ pladen?
Sarah: Det er ikke noget band. El Perro del Mar er mig alene, og derfor er det ogsĂ„ mig, der arrangerer og producerer alt i studiet. Somme tider fĂ„r jeg sĂ„ mere professionelle musikere til at optage instrumenter som trommer og baslinier endnu engang bare for at tilfĂžje det rette ‘groove’, som jeg ikke selv er i stand til. Det afhĂŠnger helt af nummeret.

Komposition og kontraster

Diskant: Din musik har en stemning af tidlige uskyldige dage, hvor dagbogen var din eneste ven. Kommer dine sange til dig, nĂ„r du er i et sĂŠrligt humĂžr, i specifikke omgivelser, eller pĂ„ et sĂŠrligt tidspunkt af dagen. Eller er det – i stedet for at blive ramt af en inspirerende muse – hĂ„rdt arbejde at finde inspiration?
Sarah: Jeg er kommet frem til en for mig personlig og simpel mĂ„de at skrive lyrik pĂ„ – det er som om det taler sit eget sprog, sĂ„ det falder meget naturligt. Jeg finder pĂ„ tekster hele tiden, sĂ„ jeg har altid en notesbog med mig til at skrible ting ned i. Jeg fĂžler dog at jeg pĂ„ en eller anden mĂ„de hviler op ad en muse – nogle gange er det meget let at skrive tekster og andre gange meget svĂŠrt. Det er blevet lettere for mig at bedĂžmme, hvornĂ„r musen er med mig eller ej, og pĂ„ den mĂ„de fĂžler jeg mig efterhĂ„nden mere fortrolig med hele skriveprocessen.

Diskant: Opfatter du din musik som simplistisk i lyd og udtryk, eller er hele sangskriverprocessen alt for kompleks til at ignorere, nÄr du lytter til dine sange i retrospekt?
Sarah: Sangenes udtryk til at begynde med har meget at gĂžre med en Ăžjeblikkelig simplicitet, men det efterfĂžlgende arbejde; hele det musikalske arrangement og optagelsen gĂžr, at resultatet i sidste ende er meget mere kompleks. Jeg synes dog at simpliciteten og hele dens styrke er et meget vigtigt element i min musik.

Diskant: PĂ„ nummeret ”Party”, lyder vokalerne som om de arbejder kontrapunktisk i forhold til de andre elementer i sangen, isĂŠr til en happy-go-lucky lyrik. Derfor fĂ„r sangen et behageligt ambivalent udtryk. TĂŠnker du ofte i kontraster, nĂ„r du skriver dine sange?
Sarah: Jeg tror at jeg stort set altid tĂŠnker i kontraster nĂ„r jeg skriver – bĂ„de tekstmĂŠssigt og i forhold til harmonier. Spillet mellem kontrasterne kan give et nummer sĂ„dan nogle interessante spĂŠndingsfelter, og jeg har erfaret at jeg har svĂŠrt ved at lytte til musik, der ikke udtrykker en eller anden form for spĂŠnding eller kontrast.

Diskant: Kan du névne 3 tillégsord i beskrivelsen af ordet ”pop”?
Sarah: Øjeblikkelig, romantisk og vanedannende.

Sangskrivning som hÄndvÊrk

Diskant: Du har tidligere samarbejdet med Jens Lekman, pĂ„ det tidspunkt hvor du udgav singlen ”Shake It Off”. PĂ„ hvilken mĂ„de inspirerer det dig at arbejde med andre musikere, og har genregrĂŠnser kunstnerne imellem nogen betydning?
Sarah: Jens tog initiativ til og finansierede split-singlen og det var faktisk pĂ„ den mĂ„de at vi lĂŠrte hinanden at kende. Jeg er altid Ă„ben for at arbejde sammen med andre, men mere som et sideprojekt. NĂ„r det gĂŠlder min egen musik fĂžler jeg at det er vigtigt at holde det for mig selv. Jeg tĂŠnker ikke sĂŠrligt meget over genrer… en god sang er en god sang, det er egentlig det eneste der betyder noget.

Diskant: Dine tekster har ofte en gentaget linie eller omkvĂŠd, der minder mig om de bedste hits fra 60’erne. Er tresserne dit yndlingsĂ„rti musikalsk set og som en personlig inspiration – eller gĂ„r du meget lĂŠngere tilbage, ligesom dit cover af Dorsey Burnette’s ”Here Comes that Feeling” antyder?
Sarah: Jeg har ikke egentlig ikke noget yndlingsĂ„rti, men jeg har Ă„benlyst en svaghed for musik fra 40, 50 og 60’erne. Der er helt klart noget sĂŠrligt ved den mĂ„de tidlig popmusik var skrevet og produceret pĂ„. IsĂŠr nĂ„r det kommer til lyden i sig selv. Jeg tror at det der virkelig gĂžr indtryk i den sammenhĂŠng, er fĂžlelsen af et virkeligt nĂŠnsomt hĂ„ndvĂŠrk; det virker som om det at skrive og optage musik dengang var meget mere som et sandt hĂ„ndvĂŠrk. Jeg kan godt lide den tanke at kombinere det meget abstrakte og kunstneriske med en helt konkret og resolut arbejdsmetode og der igennem skabe noget virkeligt fantastisk og smukt.

Diskant: Jeg lĂŠste et sted at dit kommende projekt vil vĂŠre mere storladent i sit udtryk. Vil du afslĂžre lidt mere om dine planer – kan det tĂŠnkes at du sĂ„gar vil arbejde med et big band orkester?
Sarah: Ja det er sandt. Jeg har store planer for det nĂŠste album. FĂžrst og fremmest vil det blive et sammenhĂŠngende album; jeg opfatter det nĂŠsten som et konceptalbum, en roman eller et storladent maleri. Jeg hĂ„ber jeg vil kunne leve op til mine egne idealer. MĂ„ske det tager fem Ă„r at fuldende… forhĂ„bentlig ikke.

Svenske anbefalinger og spanske mantraer

Diskant: Hvad er dit bedste nyere pladekÞb, og hvad ligger pÄ din Top 3 i Är, hvis du skal opsummere?
Sarah: Åh, jeg kĂžber aldrig musik! Det er sĂ„ lang tid siden jeg sidst kĂžbte en plade. Jeg lytter kun til ĂŠldre musik, for at vĂŠre helt ĂŠrlig. Jeg holder mig selv ubevidst opdateret ved at lytte til radio. Jeg nĂŠvner altid Peter, Bjorn and John, nĂ„r jeg skal komme i tanke om ny god musik. Jeg elsker deres lyd. En anden favorit er en svensk fyr som er et absolut geni: Salem Al Fakir.

Diskant: Kan du anbefale noget kontemporĂŠrt svensk musik til danskerne som julegaver?
Sarah: Peter, Bjorn and Johns seneste album helt bestemt (Writer’s Block, red.), og Hans Appelqvists nye album Naima.

Diskant: Som et sidste spĂžrgsmĂ„l giver jeg ordet videre til min ven, der var sĂ„ venlig at anbefale din musik: Af en eller anden grund vĂŠkker navnet El Perro del Mar (”Hunden fra havet”, red.) en fĂžlelse af mangel og nĂždlidenhed, som jeg fĂžler at din stemme og til en vis grad ogsĂ„ din lyrik afspejler. Men lyrikken er alligevel legende med helt uventede hĂžmursvingninger, for eksempel hvordan en hund mon vil reagere, nĂ„r den hĂžrer nĂžglerne klinge i nĂžglehullet efter en lang og kedelig dags venten. Kan du eventuelt uddybe, hvad der inspirerede navnet – og hvorfor pĂ„ spansk?
Sarah: Navnet er et meget personligt og vÊrdifuldt udtryk, som betÞd meget for mig pÄ et sÊrligt tidspunkt i mit liv. I dag har det nÊsten fÄet vÊrdi af et positivt lydende mantra, som jeg kan gentage for mig selv og blive pÄmindet om udelukkende gode ting. Det minder mig om, hvorfor det er sÄ vigtigt, at jeg bliver ved med at skrive mine sange.

Med denne esoteriske forklaring kan vi kun prise os lykkelige over at Sarah er blevet ved musikken, og takke El Perro del Mar for langdistanceinterviewet.

More from Louise H. Johansen
Diskant.dk har mĂždt Diefenbach til Benicassim
Print 🖹 PDF 📄 eBook đŸ“±Fra opvaskemusik til tĂŠnkepop NĂ„r man beder...
Read More
0 replies on “El Perro del Mar-interview”