Fusions-fusion
De fleste kender bedst Jonas Struck som guitaristen i Swan Lee. Bandet, der med Pernille Rosendahl i forgrunden skabte storladen filmisk popmusik. I projektet Thunderstruck er det stadig storladent og filmisk – men det er afgjort ikke pop. Til gengæld er det alt muligt andet – blandet sammen i den store eksotisk krydrede avantgarde-gryde.
Vi befinder os i den moderne improvisatoriske jazzmusik med klare tråde til rockmusikkens verden, og det er både viltert, uregerligt og indtryksfuldt på samme tid. Instrumentalnumrene er sjældent arrangeret efter særlige skabeloner, men de får lov at udvikle sig på deres egne præmisser. Med den følge, at man skal være blandt de få, der evner at lukke sig helt inde i en cd-lytning, for ikke at sidde tilbage som et stort spørgsmålstegn til sidst.
”Soundcheck” er et godt eksempel på, hvordan improvisationerne kan fungere optimalt. Det er smukt og grumt på samme tid. Det er vildt, det er støjende og det er skurrende. Men det er også pragtfuldt og gribende at lade sig rive med af det usædvanlige flow i improvisationerne.
”Dark Prague” er storladen og filmisk, ”Motives/Chinese Lover” tematisk opbygget over de velkendte kinesiske tonestrukturer, og man fornemmer, at man har været på en større rejse rundt i musikkens og geografiens verden, når Jonas Struck og legekammeraterne Kasper Tranberg, Anders Christensen og Kresten Osgood når i mål.
Kan man anbefale dette album? Den skrækkelige penible situation, når man som anmelder skal give karakter til et niche-album som dette. Vi lander på en 6’er, som defineres som ‘Et lyt værd’. Mange vil blive afskrækket, inden forspillet ”Prelude” er igennem de sparsommelige 68 sekunder. Men dem, der bliver fanget, har en stor oplevelse i vente.