Bandet fra Brasilien lever stadig
Når jeg hører om Brasilien kommer jeg uværgeligt til at tænke på Karnevalet i Rio, VM i fodbold, regnskov, kaffe og Sepultura.
En af Brasiliens stoltheder, dannet i 1983 og op igennem firserne og halvfemserne blev de hyldet som nationalhelte i hjemlandet. De to brødre Max og Igor Cavalera udgjorde grundstammen i et af de mest succesrige Sydamerikanske bands nogensinde. Inden for deres genre er der ingen sammenligningsmuligheder. Bandet brød gennem lydmuren og på MTV kørte videoen til ”Inner Self” dagligt i 1989. Beneath the Remains (1989) er i dag en milepæl inden for death metal. Sepultura byggede karrieren videre og mere solid med udgivelser som Chaos A.D (1993) og Roots (1996), to albums der i dag omtales som genredefinerende klassikere. Deres unikke blanding af ultra-hård thrash og death metal med traditionelle brasilianske rytmeinstrumenter har altid gjort Sepulturas lyd til genkendelig og særegen.
Da grundlægger og nu ex-forsanger Max Cavalera forlod Sepultura til fordel for Soulfly, blev amerikaneren Derrick Green valgt til at skulle løfte mikrofonen efter Max. Derrick Green var på flere måder et pudsigt valg af forsanger. Den før så karakteristiske accent som gjorde Sepultura til særlig brasiliansk er skiftet ud med en mere ‘almindelig’ amerikansk tone. Mange vil måske hævde, at Sepultura derved mistede en vigtig del af sit særpræg, mens andre vil fokusere mere på det faktum af Green har en særdeles aggressiv vokal som passer godt sammen med musikken. Derrick Green har nu været forsanger i Sepultura i godt elleve år og bandet har netop udgivet deres nyeste plade A-Lex – en konceptplade baseret på Anthony Burgess kultroman, A Clockwork Orange, fra 1962 (senere filmatiseret i 1971). Bandets forrige plade Dante XXI var ligeledes baseret på et litterært værk (Dante’s Inferno).
Diskant fangede Derrick Green via telefonen i Sao Paolo (her har han boet siden han blev medlem af bandet for tolv år siden). Interviewet er foretaget umiddelbart inden bandets europaturne som foregik i februar måned.
Diskant: Hej Derrick, først og fremmest tillykke med fødselsdagen den anden dag, den faldt jo sammen med en anden stor begivenhed i dit hjemland [Præsident Obamas indsættelse d. 20 januar], hvordan var det at opleve den dag?
DG: Ja, det er ret intenst, min fødselsdag har jo altid været på Inauguration Day, men denne gang var det en meget følelsesladet fødselsdag. Overvældende for mange mennesker over hele verden, og det var jo noget ingen har set før så det er virkelig helt vildt.
Diskant: Ja, vi sad jo alle sammen og så med på vores fjernsyn og fulgte talen.
DG: Ja, det var helt vidunderligt.
Diskant: en anden ting der også er stort er jeres nye plade A-Lex. Er der noget specielt I gerne vil sige med denne plade? Det er den anden plade I har lavet som er baseret på en bog.
DG: Ja, begge bøger har altid haft en utrolig stor indflydelse på mig og resten af bandet. Jeg læste de bøger da jeg var dreng og har altid været vildt fascineret af at læse, og min mor arbejdede for en forlægger, så jeg fik altid mange bøger i fødselsdagsgave, og de var med til at skabe billeder og ideer i mit hoved. De har stadig en stor indflydelse på mig og det er måske endda stærkere nu hvor jeg er voksen. Ordene i alle disse bøger har virkelig stor indflydelse på hvordan vi skriver vores musik og den måde det skabes på. Ideen med at lave noget over A Clockwork Orange kom faktisk da vi var ved at indspille Dante XXI (fra 2006) og den ide sad bare fast i hovederne på os og vi fik bare lyst til at gå videre med det og lave en plade ud af det.
Diskant: Hvad har inspireret Jer mest – bogen eller filmen?
DG: Nu er jeg mere inspireret af bogen, men jeg så filmen før jeg læste bogen og det er virkelig en mere sammenhængende historie i bogform og jeg har en meget større forståelse for hovedpersonen Alex’ liv og hvad der farer igennem hovedet på ham. Det er virkelig en brutal bog og jeg var ret chokeret da jeg først læste den som 15-årig.
Diskant: Når I går i gang med at skrive musik til en plade, hvem bidrager mest med ideer?
DG: Der må jeg sige Andreas, han kommer som regel med en masse riffs og ideer og derfra kommer så ofte trommeideerne. Efter en masse snak og arbejde kommer der mere sammenhæng over tingene. Jeg tager min guitar med til de her sessions og jeg har som regel nogle ideer som vi arbejder ind i det andet, men det er en ret så fælles proces at skrive i Sepultura.
Diskant: Skriver du teksterne?
DG: Ja, for det meste men Andreas bidrager en hel del også. Vi arbejder tæt sammen og motiverer hinanden.
Diskant: A-Lex er det andet konceptalbum i træk fra Jer. Er der andre bøger I gerne vil sætte musik til i fremtiden?
DG: Ja, haha, der er en hel liste af ting vi gerne vil lave. Jeg kunne godt tænke mig at lave noget over Heart of Darkness af Joseph Conrad, det kunne være fedt. Jeg får næsten gåsehud af at tænke på den. Men hvem ved hvad vi laver næste gang. Vi må vente og se. Jeg har også tænkt på at lave noget ud fra fx kunstværker eller malerier. Der er så mange ting der er inspirerende for den måde jeg udtrykker mig gennem musikken.
Diskant: Det må så være første gang der er lavet en metalplade baseret på et maleri.
DG: Haha, jeg har virkelig tænkt meget over det den sidste måneds tid og jeg har set en masse fed kunst her i Brasilien som kunne være fedt at gå lidt mere i dybden med.
Diskant: Du har ikke været med i Sepultura fra begyndelsen. Ser du bandet (nu og før) som en inspiration for din måde at skrive på?
DG: Helt uden tvivl. Der er elementer fra bandets fortid som altid vil være en del af musikken og gruppen. Det var guitarlyden der oprindelig gjorde mig interesseret i Sepultura. De var altid meget originale og da Andreas kom med i bandet skete der virkelig noget med deres sound. Og da Andreas stadig er med synes jeg at de aspekter også i dag er en vigtig del af Sepulturas lyd. Til den her turne har vi gået igennem en masse gamle numre fra før jeg kom med og det har været helt vildt inspirerende at være med til. Jeg vil altid have respekt for Max og Igor og det band som de var en vigtig del af.
Diskant: hvem er du inspireret af som sanger?
DG: jeg er nødt til at sige H.R. fra Bad Brains, Robert Plant, Freddie Mercury, Al Green – rigtig mange mennesker. Bad Brains var med til at gøre mig interesseret i hard core punk musik.
Diskant: Nu er du forsanger i et af de helt store bands indenfor jeres genre, hvilke er dine yndlingsbands fra andre genrer?
DG: jeg er helt vildt med Radiohead og Massive Attack. Jeg lytter meget til hip-hop fx Mos Def, Jurrasic 5 og helt klart Beastie Boys. De har haft stor indflydelse på Sepultura, for de laver forskellige plader hver gang og det bestræber vi os også på her i bandet.
Diskant: Du har været i bandet i 11 år nu. Hvordan vil du beskrive Sepultura anno 1998 og anno 2009?
DG: Der er stor forskel. Vi har altid haft som mål at udvikle os og det synes jeg vi har formået. Ikke kun i musikken men også i vores liv. Vi har gået meget igennem og det har helt sikkert stor betydning for vores musik. Vi er vokset meget som mennesker gennem vores turneer og de plader vi har lavet. Alle kampene såvel som alle de gode ting har været af stor betydning for bandet og vores sammenhold.
Diskant: Da du kom med i bandet, og før det, så var Sepultura kæmpe store, særligt i Brasilien, men også resten af verden. Var det svært at komme med i bandet som den nye mand?
DG: Ja, helt klart. Der var enorme forventninger og et stort pres fra alle sider. Men de andre hjalp mig meget til at holde fokus på opgaven og vores indspilning i studiet. Det var altid det vigtigste. Rigtig mange af vores die-hard fans viste deres støtte også det gav en masse positiv energi.
Diskant: Du besluttede dig også for at flytte fra USA til Brasilien?
DG: Yeah, jeg var i Brasilien meget da vi skrev den første plade, derefter tog vi på turne. Jeg flyttede først til Amsterdam og boede der i to år, men da vi skulle i gang med Against kunne jeg godt se, at det ville være bedst at flytte til Brasilien. Det var en stor forandring, jeg talte ikke sproget og jeg have ikke nogle venner og familie ud over dem i bandet, så det var ret hårdt i starten. Nu går det bare derudad både med sproget og venner. Det har været en kæmpe oplevelse.
Diskant: Nu nævnte du lige Amsterdam. I er på vej til Europa på turne, og så vidt jeg kan se så spiller i 20 koncerter på 22 dage, det lader til at I får travlt?
DG: Ja, det er sindssygt, men sidste gang spille vi kun det halve antal koncerter så nu skal den have hele armen med den nye plade. Det er kun den første del af turneen, vi kommer tilbage til sommer og igen til efteråret og spiller de steder vi ikke når denne gang. Vi vil gerne til UK og Spanien og Danmark, men I må lige vente lidt endnu.
Diskant: Kan du afsløre noget om Jeres setliste?
DG: Ja, helt klart. Det bliver en fed blanding af nyt og klassisk Sepultura. Fansene kan stemme på vores hjemmeside om hvilke numre de gerne vil høre. Det har vi ikke prøvet før, men der bliver gamle numre og b-sider og alt mulig. Det er fedt!
Diskant: Betyder det så, at I ændrer setlisten afhængig af hvor I spiller?
DG: Lige præcis. Tre sange hver aften vil være specifikt udvalgte til de enkelte byer. Det er en fed måde at komme i dialog med fansene på, men vi skal virkelig øve en masse sange for der er mange numre vi aldrig har spillet før live.
Diskant: Har i overvejet at spille hele pladen? Det virker til at være populært blandt mange bands.
DG: Jeg ved at Slayer gjorde det med Reign In Blood, men ja, det lyder da meget sjovt. Det kunne jo udgives på DVD eller sådan noget. Vi må se hvordan turneen kommer til at gå og hvordan folk tager imod det.
Diskant: Lige for at vende tilbage til dengang du kom med i Sepultura. Hvordan skete det?
DG: Jeg boede i New York og en af mine venner arbejdede for Roadrunner Records, han ringede og fortalte at de ledte efter en ny sanger og han havde et bånd fra dem kun med musik. Jeg tog i studiet og indspillede noget vokal til det her bånd og sendte det af sted til dem. En måned efter tog jeg til audition i Brasilien, hvor vi festede en hel uge og tog til fodboldkampe og lå på stranden. Det var fedt, men ugen efter skulle vi i studiet og så var det hårdt arbejde. Tilbage i New York igen ringede de og bad mig om at komme til Brasilien igen og det var egentlig det.
Diskant: Er det historien om en fan der kommer med i bandet?
DG: Tjo, jeg var fan men ikke fanatisk. Jeg kendte ikke engang deres navne, men jeg havde Arise og Chaos A.D. på bånd. Jeg kommer fra en mere hard-core punk baggrund, men jeg kunne godt lide deres tekster, men jeg gik ikke så meget op i hvem der var i bandet. Men jeg havde stor respekt for deres musik.
Diskant: I hvor stor grad oplever du Sepulturas status som idoler i Brasilien og resten af verden.
DG: Det er helt vildt. Vi har været i de mest underlige og øde steder i verden, og der er stadig folk der genkender os. Det er ‘mind-blowing’. Vi var fx i Cuba som er totalt lukket for musik udefra, men vi tog dertil og spillede en gratis koncert, hvor der kom over 80.000 mennesker som sang teksterne til vores sange. Det var virkelig vildt. De har jo fået musikken på det sorte marked og de viser en entusiasme og kærlighed til musikken som var meget bevægende at opleve. Vi var også på turne i Indien og det var også helt vildt at møde Sepultura fans ved Taj Mahal. Jeg stopper aldrig med at blive forbløffet over hvor udbredt denne genre er. Jeg føler mig meget privilegeret.
Diskant: Hvad er din karrieres højdepunkter?
DG: To af dem har jeg allerede nævnt, Cuba og Indien. Det satte virkelig nogle ting i mit liv i perspektiv. Filippinerne har vi lige været i, ligeledes en kæmpe oplevelse. Vi har været i Sydafrika og alle mulige steder.
Diskant: Det lyder som om det går rimelig godt for dig?
DG: Haha, ja det er helt vildt. Især fordi der er mange der spørger mig om hvad jeg laver i et band der ‘døde’ for mange år siden (da Max og Igor forlod bandet). Det kan jeg nu ikke helt se at det er sådan det forholder sig. Vi er temmelig meget i live! Men jeg laver noget som de fleste mennesker kun kan fantasere omkring, så jeg ved at jeg er meget heldig.
Diskant: okay, her til sidst vil jeg lige høre om du har en besked til dine fans her i Europa?
DG: Ja, jeg glæder mig til at komme og spille i Europa.
Diskant: Jeg vil lige sige, at det er pissekoldt når I kommer
DG: Haha, dårlig timing, men vi har jo et job at passe.
Der er endnu ikke offentligjort danske koncerter med Sepultura