Kontrastfuldt, energisk og overraskende
Engelske Levellers nærmer sig 25 års-jubilæet. Fra folkpunk-rødderne i midt-80’erne har de mellemliggende år budt på op- og nedture og skift mellem at være mest folk og mest punk. En solid og massiv fanskare i hjemlandet og store dele af Europa har tilgivet bandet de unødvendige udgivelser i starten af det nye årtusinde, og med de seneste to albums – ikke mindst den seneste Letters From The Underground, synes Levellers i en storform, der ikke er hørt i de seneste 15-20 år.
I dette efterår er bandet klar med et livealbum, der er udkommet på tryk til alle fanklubmedlemmer, mens ti af albummets 13 numre er tilgængelige i de fleste europæiske downloadshopper. Og der er masser af store oplevelser at hente på liveoptagelsen fra det legendariske Royal Albert Hall, hvor Levellers har suppleret bandet med ekstra strygere, en ekstra guitarist, ekstra korsangere – og det efterhånden faste livemedlem Stephen Boakes, der fiser energisk rundt på scenen med sin enorme elektrificerede didgeridoo.
Da udgivelsen primært er tænkt som en fanklubudgivelse er det ikke en hit-på-hit-plade, der er tale om. Og det er sundt og godt, for der, hvor man for alvor finder sjælen i det britiske band, er imellem de retlinede hits. Det er her vi finder de stærke politiske tekster, den enorme energi og de forrygende kontraster. Kontrasterne er gennemgående på albummet, der veksler mellem akustisk og elektrisk – og som altid mellem lettilgængelig lethed og den punkede attitude med de slagkraftige budskaber.
Levellers starter helt tilbage fra en af de allertidligste udgivelser med ”No Change”, inden de fortsætter med en smuk og følsom udgave af ”Edge of the World”. ”Julie” indeholder også i denne udgave al den nerve, som har gjort den til en af alltime-klassikerne blandt Levellers-fans. En af de helt store overraskelser finder man på ”Chemically Free”, der med smuk strygertilsætning har skiftet totalt karakter i forhold til studieversionen fra Mouth To Mouth-albummet. Det akustiske sæt indeholder også ”Together All The Way”, ”Before The End” og den evigt aktuelle og fantastiske krigsprotest ”Another Man’s Cause”.
Det elektriske sæt har mange højdepunkter, og det viser at trods de mange år på bagen, så er energien og attituden stadig mere end intakt hos de politisk bevidste briter. ”Exodus”, ”Hope Street” og ”Men-an-Tol” er forrygende i Albert Hall-udgaverne, og ”Death Loves Youth” og ”Behold the Pale Rider” viser, at også numrene fra det nye album er godt indarbejdet i bandet.
Størst på listen over numre på dette livealbum er dog ”This Garden”, der ligger som næstsidste nummer. En fantastisk indspilning af dette finurlige nummer, hvor ur-traditionel folkemusik får et stærkt, energisk, punket og vildt præg. Alt synes i denne liveudgave at samle sig sammen i en stærk enhed, der nærmest bare ruller derudaf og synes ustoppelig.
Alt i alt er Levellers i fuld gang med deres anden ungdom som band. Dette livealbum vidner om det, ligesom deres seneste studiealbum og seneste koncerter i Danmark har været aldeles overbevisende. Det er ligeledes ros værd, at der er sorteret en lang række hits fra, og at lytteren får mulighed for at stifte bekendtskab med den side af Levellers, der ellers ikke er så eksponeret. Det er næsten som at være der selv.