Lover at gøre det smukt når du ser mig med vinger
Af og til, godt nok er det sjældent, men af og til møder musik én på præcis det sted, man er i livet. Eller måske ikke nødvendigvis det sted, man er, men et sted man var engang, vækker følelser, der engang var, måske stadig er. Og når Liam O’Conner synger: “Er der mon lige så stille hos dig, som der er hos mig?” (fra “Selvmord”, track 1) – og man modtager ordene i et rum, hvor der ikke er andet end hans ord og de blide toner, ja, så ér der lige så stille her. Og man længes efter stilheden, samtidig med at den er kvælende. Og det paradoks beskriver ganske godt mit møde med Selvmords debutalbum.
For kort at ridse op for dem, der ikke har fulgt med i facts: Selvmord er det nyetablerede samarbejde mellem Suspekt og Liam O’Conner (bedre kendt som L.O.C., en identitet, der dog er lagt på hylden med det nye samarbejde), som blev lanceret i efteråret med den yderst succesfulde debutsingle “Råbe Under Vand” (track 2), som da også er at finde på gruppens debutalbum. Og i min optik er Selvmord et ‘match made in heaven’ – når O’Conners hæse stemme blander sig med Andreas Duelunds (forsanger i Suspekt) er det et nyt og velklingende miks – især når deres vokaler understøttes af blide toner (ganske uvant), som det sker på en lang række af numrene på Selvmord.
Debutalbummet rummer i alt 10 tracks, som umiddelbart falder i tre dele gående fra en blød (sødsuppe ville nogen nok mene) start mod en mere (igen ganske uvant) poppet og egentlig relativt let stemning (alt er jo relativt) – og så til en sammensmeltning af de to universer med synth og kirkekor.
I den bløde ende er der fokus på teksterne. Det er ulykkelig kærlighed (igen igen), som bærer os ind i Selvmords nyetablerede musikunivers. Udover velkendte “Råbe Under Vand” (track 2), brillerer Selvmord med “Selvmord” (track 1), “De Ting Vi Ikk’ Har Gjort” (track 3) og “Ensom Mig” (track 4). På flere af numrene synger Cæciliekoret fra Ansgarkirken kor – hvilket blødgør musikken endnu mere, men også brugen af klassiske musikinstrumenter er med til at skabe en nærmest drømmeagtig stemning. Jeg kan (eller vil) næsten ikke komme uden om at citere lidt af teksten fra “Ensom Mig” (track 4), som indledes ganske stemningsskabende med “Før vi lægger os ned / Spilder dyrebar tid / Er der en ting du skal vide / Jeg kan ikke mærke dig mere” – og senere dukker det fine ordspil på sangens titel op: “Jeg kan kun gi det halve, men du vil ha det hele / Så nu er alt hvad du mangler, når du’ alene / Ensom mig / Ensom mig / Ensom mig” (for lige at skære det ud i pap: en-som mig).
Musikalsk sker der et brud, når vi når “Lige Begyndt” (track 5), hvor det elektroniske bryder med det klassiske. Tekstuelt markeres der også et brud: “Der er så koldt herude / På den anden side af ruden / Men nu ser jeg alting klart”. Og herfra er det så det poppede, der tager over. Tempoet hæves, universet er lidt et andet, ikke fordi kærligheden er væk, men nu er vi i begærets, byens og usikkerhedens vold (fx “Smiler Alligevel” (track 6)). Det tager lidt tid at vænne sig til den nye stil, som er uvant for både Suspekt og O’Conner, men på en eller anden måde er det befriende, at det er ok at skide på reglerne og højtideligheden.
Albummet afrundes af “Uden Dig” (track 9) og “Lad Som Om” (track 10). Førstnævnte er afskeden med en kærlighed, der blev taget for givet, mens den var. “Vi ka’ gøre tingene din vej / For hvis jeg havde dig / ja, så ville jeg / Aldrig brug et sekund / Uden dig” lyder det på omkvædet – som er præget af synth og elektroniske toner, men musikken i versene er underspillet, hvor teksten igen er mere i fokus end musikken. “Lad Som Om” (track 10) er – på trods af, at det er track 1, der er betitlet “Selvmord” – den reelle afsked fra en selvmorder: “Lover at gøre det smukt når du ser mig med vinger”. Og ringen sluttes, når de sidste ord understreger, at der nu er “stilhed i min storm / Og åbne flænger i min drøm”. Er der lige så stille hos dig, som der er hos mig, klinger det – og mit svar er enkelt: Ja, der er lige så stille og smukt her, fordi musikken ikke forlader rummet, selv efter at anlægget har givet op.