Den guddommelige fredfyldthed
Multiinstrumentalisten Mikael R Andreasen har med The Waves And Winds Still Know His Voice beriget os med en times pastoral neo-folk fra 1300-tallet. Under pseudonymet Kloster er dette fjerde udspil med et kollektiv af danske musikere under ledelse af Andreasen. Intet mindre end 17 personer bidrager denne gang, heriblandt Jonas Petersen (Hymns From Nineveh), Jakob Brixen (Mechanical Bird), Sarah Hepburn, RebekkaMaria og Emil Nikolaisen (Serrena Maneesh), som de mest prominente navne. Det er dog svært at høre, for den store kollektive indsats er så underspillet og subtil, at udkommet er omvendt proportionelt med antallet af mennesker. Eneste sted der kommer decideret forstærkning og slagfærdig volumen på guitarerne er på ”I Know Why”, selvom de også her holdes stramt i ave.
På The Waves And Winds Still Know His Voice er Andreasens udgangspunkt en cirklen om tekster primært skrevet af den britiske mystiker Julian Of Norwich, men også Emily Dickinsons digte, latinske bønner og Andreasen egne tekster indgår.
Det er et dybt ambitiøst og gennemarbejdet album, som ved første øjekast kan virke for prætentiøst og frelst i sin vedholdende dybfølthed og insisterende gejstlige stemninger. Der er særdeles højt til loftet og Andreasen er ikke bange for det højstemte og pastorale – bare lyt til ”Morning Song”, der efter sangens afrunding fyldes med tre min. kirkeklokker! – men er samtidig næsten asketisk i sit udtryk. Andreasens kristne tro gennemsyrer albummet og selvom jeg er af en anden og mere videnskabelig eksistensoverbevisning, formår han at sprede kærlighed og en smittende sjælero i mig. Det er simpelthen saliggørende, helende og svært opløftende, at være i selskab med.
Det lange album er nok en for stor mundfuld for mange, men er man i mentalt humør til en times fredfyldt, meditativ og sagte vellyd, fås det ikke meget bedre. Det er endvidere et album, der vokser for hver gennemlytning, så tålmod er et imperativt vilkår hos Kloster.
Der bliver smagt på ordene, som f.eks. ”Comforting Words”, der indeholder linjerne: ”I Will Make All Things Well / I Shall Make All Things Well / I May Make All Things Well / And I Can Make All Things Well” som repeteres chantende gennem hele nummeret i en varmt orkestreret melodi. Ordene er få, men sært betydningsfulde overalt på udspillet og selvom det kan synes simpelt på skrift, ender man ofte med en klump i halsen, når musikken omfavner lyrikken.
Det er tunge melankolske sager, ikke kun når Julian Of Norwich, Dickinson eller King David tekstualiseres, men også når Andreasen står alene med lyrikken. Et eksempel er den musikalsk underskønne ”A Short Attempt” der lyder: ”I Will Sing My Songs For You / I Sing Them From A Bleeding Heart / I´m Quite Sure You Hear My Songs / And I Think You Care / I Don´t Intend A Lot Of Words / I Don´t Intend To Whine / A Short Attempt To Let You Know / That I Have Not Been Well”. Her assisteres Andreasen af Sarah Hepburn, som komplementerer og spændingsstyrker hans sarte lyse vokal rigtig godt.
Den klassiske traditional ”Wayfaring Stranger” er både bevægende og virkningsfuld i sin enkle opsætning. Sensitive næsten hviskende vokaler fra Andreasen, suppleres af Solrun Stigs smukke stemme i en ramme af bas, guitar, sav og fløjte. Dén version giver Sixteen Horsepowers uovervindelige cover kamp til stregen. Solrun Stig har i øvrigt en evne til, at løfte fremragende numre til noget endnu mere musikalsk eksklusivt. Hun brillerede bl.a. på Homesick Hanks album Ghosts fra sidste år, hvor hun gjorde en sensuel og smuk entré.
Er man forfalden til eksempelvis Current 93 eller Mount Eerie, eller blot nysgerrig overfor et unikt og sjældent værk i dansk musik, vil Klosters skrøbeligt intime, men også storladent ambitiøse The Waves And Winds Still Know His Voice skabe en times eksistentielt reflekterende rum, der gør underværker ved ens åndedræt og sjæl.
Kloster spiller på en af årets Roskildefestival-scener og dér står jeg med garanti.