Svensk folkpop med store udsving
Svenske Anna Ternheim blev med egne ord skabt under et større strømsvigt i 1978 og født midt om natten i lommelygters skær. I dag skriver hun sange om natten – for natten – og omhandlende natten. Det siger sig selv, at det giver et afdæmpet, intimt og melankolsk præg, og en af de nærmest beslægtede kunstnere er hendes landsmandinde Sophie Zelmani. Til at skabe dette album har Anna Ternheim fået hjælp af en sand perlerække af amerikanske musikere – Matt Sweeney, Dave Ferguson og selveste Will Oldham. Den slags navne skaber forventninger – men de er desværre ikke ensbetydende med, at alting på dette album er lige vellykket. Til tider rammer Anna Ternheim et højt niveau – andre gange bliver det relativt kedeligt og stillestående.
Sammenligningen med Sophie Zelmani træder for eksempel tydeligt frem på den lavmælte ”Lorelie-Marie” og ikke mindst på den smukke ”Black Light Shines”. Det er folk-pop med en intim og behagelig stemning. Til tider bliver sangene en smule for luftige og Enya-kunstige, mens der andre gange er en eminent intensitet og et gribende nærvær. Åbningsnummeret ”Solitary Move” hører til førstnævnte kategori, mens ”Bow Your Head” står som min favorit og således hører til sidstnævnte kategori – sammen med den nydelige ”Walking Aimlessly”.
”What Remains” rummer også en stærk melankolsk gnist, der får Anna Ternheims vokal og udtryk til at stå stærkt ligesom på ”Come To Bed”, der har lidt mere energi, end hvad der ellers kendetegner Anna Ternheim. Duetten ”The Longer The Waiting” med Dave Ferguson efterlader til gengæld ikke umiddelbart det helt store indtryk.
Anna Ternheim viser et skyhøjt potentiale på The Night Visitor, og når den svenske sangerinde leverer sine folk-poppede sange allerbedst, er hun fremragende. Desværre rummer albummet også kedsommelige og stillestående passager, der giver et broget helhedsbillede.