Cirkus Pharrell kommer til byen
Mesterproducer. Sangskriver. Modedesigner. Sanger. Rapper. Pharrell Williams er en multikunstner, der sætter sit kreative præg på, hvad han vil. Og onsdag aften rullede Cirkus Pharrell ind på Orange scene fast besluttet på at lave en fest for folket. Og det lykkedes til fulde. Der har været gentagen kritik af poppens indtog på Roskilde Festival og på Orange, men med Pharrell Williams’ show burde hammeren være faldet på den diskussion. For ja, poppen hører til på festivalen, særligt i hænderne på en gudbenådet entertainer som Williams.
Pharrell Williams gik direkte i manegen og som en anden sprechstallmeister guidede Pharrell Williams os igennem indholdet i alle hans fuldladede cirkusvogne. ”Come Get It Bae” blev indledningen på Girl sektionen af showet. Pophymnen med det fængende omkvæd vakte begejstring og satte ild under fødderne på publikum. Mand som kvinde, ung som gammel flagrede med armene og twistede til guitar riffs under ”The Hunter”, skrålede urent med på ”Marilyn Monroe”, og strakte på Pharrells opfordring armene i vejret under den glade popfunk sang ”Brand New”. Klædt som en gadedreng i gul Hawaii skjorte, baggy jeans og kasket udstrålede manden selv en afslappet attitude og tog publikums begejstring som en selvfølgelighed. Og hvorfor ikke? Med et bagkatalog som hans er det sgu i orden at have selvtilliden i orden.
Efter en stribe numre fra albummet Girl åbnede Pharrell op for den næste vogn ladet med et alt for hurtig og abrupt medley af hans samarbejde med andre kunstnere som producer. Det gik stærkt, som Pharrell Williams susede gennem blandt andet Kendrick Lamars ”Alright”, og Nellys ”Hot in Herre”. Ærgerligt for Williams’ bedrifter som producer fortjener mere opmærksomhed fra manden selv. Anderledes har han det tydeligtvis med sin tid i N.E.R.D. Opfordringer om screaming, jumping og crowdsurfing, som garanteret har fået Oranges security til at springe op, blev fulgt op med en crowd pleaser sektion bestående af de største og de bedste: ”Rock Star”, ”Lapdance”, ”She Wants to Move” smeltede ind i hinanden i nogle alt for guitarbaserede versioner, som tog pusten fra publikum og Pharrell Williams selv. Perfekt mulighed for at give plads til Cirkus Pharrells slangemennesker og akrobater, de dansende Baes, der iført deres nye Adidas kollektion demonstrerede deres adrætte niveau med en serie af twerks og fleksible dance moves. Måske de også fungerede lidt som cirkusklovne, der skulle tage fokus fra det faktum, at Pharrell lige skulle have en pause inden the grand finale med hans største hits fra de sidste år.
Daft Punk kollaborationen ”Lose Yourself to Dance” satte stemningen for en marathon danse afslutning, hvor Pharrell Williams mindede os om, hvor stort og fedt hans finger aftryk er på moderne popmusik. ”Hollaback Gril” manglede godt nok Gwen Stefani selv, men hvad gør det når orkestret spiller? Herefter kastede Pharrell Williams med knivskarp præcision hit på hit. Snoops Dogs ”Drop it Like It’s Hot” med det vanedannede beat, monsterhittet og ørehængeren ”Blurred Lines”, sommerslagsangen ”Get Lucky” og selvfølgelig slutteligt ”Happy”, hvilket ikke kom som den store overraskelse.
Den karriere-baserede inddeling af showet gjorde det til tider lidt stift og CV agtigt, men Pharrell Williams fik drevet os rundt i hans manege og gav Orange en velorkestreret, festlig forestilling.