Rebel Belle med hjertesorger
Avalon fik fornemt besøg torsdag eftermiddag, hvor countrymusikkens nye håb Margo Price trådte ind på scenen. Med fejende blonde lokker kom den petite kvinde ind på scenen iklædt denim fra top til tå komplet med beigefarvede cowboystøvler og en cowboyhat lavet af strå. Og herefter satte Margo Price et ubestrideligt mærke på dette års Roskilde Festival med sine hudløst ærlige sange om hjertesorger, good-for-nothing mænd og livet i den amerikanske midtvest.
Margo Price har boet i countrymusikkens højborg, Nashville i det sidste årti, hvor hun har fået afslag på afslag, spillet i skumle buler og levet fra dag til dag som kæmpende up- and coming sangskriver. Men for et par år siden hørte Jack White hendes musik og signede hende til hans label Third Man som den første countrymusiker på selskabet. Herefter tog tingene fart for Margo Price med tour, udgivelsen af debutalbummet Midwest Farmer’s Daughter i starten af 2016 og en optræden i det ikoniske sketch comedy show SNL. Hvorfor hendes karriere pludselig har skudt sig vej til Grand Ole Opry og stor kommerciel succes fik Avalon hurtigt bevis for.
Uden så meget som et Hey Y’all satte Margo Price og hendes fem mand høje band The Price Tags i gang med “About to Find Out”, en honky tonk ørehænger med masser af pedal steel og rygrad. Sangen om et udueligt mandfolk, der bliver droppet hurtigere end varmt kul, fik gang i fødderne og fremkaldte et uimodståeligt svaj i hofterne hos publikum. Margo Price trækker på sine egne erfaringer og livshistorie til at skrive sine sange, og det autentiske i hendes sange føles dybt. Sang efter sang blotlagde hun sig med en blød vokal, der spændte fra delikat sydstatsrose til vrissen rebel med et formål. Hun gav publikum rocket blues med den vrede ”Four Years of Chances”, hvor man følte fortrydelsen i hendes stemme, når hun sang om et forhold med en utro mand. Duften af bourbon og whiskey spredte sig med ”Hurtin’ (On the Bottle)”, der bogstaveligt talt handler om at drukne sine sorger, når alt er helt af helvede til. Hun delte sit værste mareridt med ”Hands of Time”, en smuk ballade, der skildrer hendes sorg, da hun mistede sit første barn. Det er dystre temaer, der lurer under overfladen i Margo Prices sange, og det føltes helt ind i marven, da hun sang om, hvor ond skæbnen kan være. Avalon fyldtes med hjemve og længsel efter den gode gamle Syden med hyldesthymnen ”Tennessee Song”, hvor der blev stampet og klappet i takt med stortrommens marchrytme, mens der blev skrålet med på ordene “Let’s Go Back to Tennessee”. Og da Margo Price lavede et tamburin drop efter et fantastisk cover af ”Me and Bobby McGee”, den kendte Kris Kristofferson klassiker, var alle grebet af countryfeber og en ustyrlig lyst til line dans i et nedslidt road house.
Margo Price er et godt eksempel på, hvorfor Roskilde Festival skal blive ved med at presse grænserne for, hvad de booker. Ja, der skal være plads til crowdpleasers og store, velkendte navne. Men der skal også være plads til navne som Margo Price, de små musikalske perler, der giver publikum uventede fantastiske oplevelser, og som ganske enkelt leverer en unik oplevelse og satans godt musik for y’all!