Roskilde Festival 2008: At The Gates-interview

Foto: Niklas Sundin
Foto: Niklas Sundin

En reunion pÄ lÄnt tid

Ligesom Slayer gjorde det med Reign In Blood i 80’erne, leverede svenske At The Gates med Slaughter Of The Soul et af 90’ernes absolut stĂžrste metalplader. Og ligesom Slayer inspirerede en ny generation af bands, har ogsĂ„ At The Gates vĂŠret foregangsmĂŠnd inden for metalgenren.

Selvom hele verden lÄ for bandets fÞdder efter udgivelsen, valgte medlemmerne til stor fortrydelse for deres fans at trÊkke stikket ud, og gÄ i oplÞsning i 1996. Gennem Ärene har der flere gange verseret rygter om en reunion, men der skulle gÄ hele 12 Är fÞr At The Gates igen stod pÄ en scene sammen.

Diskant.dk mÞdte guitarist Martin Larsson pÄ Ärets Roskilde Festival til en snak om fortid, nutid og en stort set ikke eksisterende fremtid. Paradoksalt nok blev interviewet udskudt halvanden time, da At The Gates lige skulle ud og overvÊre koncerten med fÞrnÊvnte Slayer.

Men nÄr man har ventet i 12 Är pÄ en reuniontour med At The Gates, hvad betyder halvanden time ekstra sÄ? Martin Larsson har da ogsÄ et bud pÄ, hvorfor der skulle gÄ 12 Är fÞr bandet var samlet igen.

”Vi har jo talt om det i lang tid, men det har véret svért at organisere med de andre bands. Adrians exit fra Cradle Of FIlth gjorde det hele en del nemmere, og da The Haunted var mellem indspilninger og udgivelse af det kommende album, blev det rent tidsméssigt endelig muligt.”

Martin Larsson fortÊller da ogsÄ at det bestemt ikke har skortet pÄ tilbud om koncerter i lÞbet af de 12 Är. SÄ det lader ikke til at det var manglende interesse for bandet der fÞrte til oplÞsningen for 12 Är siden. Martin Larsson mener der ligger mange grunde bag splittet.

”Vi var unge – omkring de 20 – og der var en masse alkohol indblandet. Det hele skete ogsĂ„ pludselig alt for hurtigt for os. Hvis det var sket i dag, havde vi nok bare taget et par mĂ„neder fri, set tingene an, og sĂ„ var vi muligvis ikke gĂ„et i oplĂžsning. Men det er jo uden betydning nu.”

Energien er der stadig

At genfinde den ungdommelige energi, bandet besad for 12 Ă„r siden har ikke vĂŠret specielt svĂŠrt, fortĂŠller Martin Larsson.

”Vi er alle fortsat med at spille lignende musik med den samme energi. SĂ„ det er jo ikke sĂ„dan, at vi er 5 gamle fyre, som forsĂžger at finde frem til fortidens energi – mĂ„ske fordi den altid har vĂŠret der. Der er jo ogsĂ„ en god respons fra publikum, sĂ„ vi bygger det pĂ„ en mĂ„de op sammen med dem.”

Efter 12 Ă„rs pause kunne man forestille sig at sangene er en smule rustne, men ifĂžlge Martin Larsson krĂŠvede det ikke den store forberedelse.

”Vi Ăžvede et par dage. FĂžrst uden Thomas, fordi han var optaget, men senere hele bandet. SĂ„ der var ikke ret mange Ăžvere. MĂ„ske 5-6 stykker inden Japan touren og derefter igen et par Ăžvere. Men vi bliver bedre og bedre for hver koncert vi spiller.”

Og 33 koncerter i Japan, USA og Europa er der blevet plads til pÄ touren, sÄ der er en del fans, der fÄr mulighed for at opleve At The Gates live.   Men er det gamle eller nye fans, som kommer til koncerterne?

”Det er svĂŠrt at sige, for det er jo ikke til at se pĂ„ folk. Mit gĂŠt er, at det er et godt mix af gamle og nye fans. Der er jo en del folk, som fĂžrst har opdaget os, efter vi gik i oplĂžsning. Det er ogsĂ„ en af de fede ting ved den her tour, da der er en mase folk, som ikke kendte os dengang, som nu fĂ„r muligheden for at se os. Nogle af dem var jo stort set ikke fĂždt dengang.”

Ingen ny plade, men…

Martin Larsson afviser, at der kommer en ny plade fra At The Gates, men afviser ikke at bandets medlemmer pÄ et senere tidspunkt kunne arbejde sammen igen. NÄr vi ikke fÄr et nyt album, hvad sÄ med en live-DVD?

”Det ser ud til at den kommer, og vi er i gang med at indsamle materiale. Nogle af festivalerne filmer koncerterne, og Anders har ogsĂ„ et kamera med pĂ„ touren. Men det skal vĂŠre godt, for der er ikke nogen idĂ© i at gĂžre det halvt. Jeg har ingen anelse om hvornĂ„r den kommer, men fĂžr eller siden skal den nok komme.”

Martin Larsson kom med i At The Gates inden bandets tredje album Terminal Spirit Disease (1994), men han har alligevel en mening omkring hvordan melodierne kom ind i At The Gates.

”At The Gates har jo vĂŠret melodiske fra starten, men tidligere var det mere teknisk, og jeg har jo naturligvis ingen anelse hvorfor det lĂžd sĂ„dan i begyndelsen. Men hvad jeg ved er at nogle af fyrene i bandet ville have at musikken skulle vĂŠre endnu mere teknisk, mens andre hellere ville over i noget der var tradtionelt death metal. SĂ„ det var nok det der skete. Bandet bibeholdt melodien, men trak i en mere straight death metal orienteret retning.”

Ud over melodierne er det ogsÄ muligt at spore en groove pÄ de senere plader med At the Gates. Martin Larsson fortÊller:

”Vi lytter jo alle meget til en del 70’er hard rock som f.eks. Sabbath. Men et band som Trouble har haft en stor indflydelse pĂ„ vores groove. Vi lyttede meget til Troubles breakdowns og riffs.”

GĂžteborg-sound

Hvad angÄr selve lyden pÄ Slaughter Of The Soul, som senere skulle vÊre startskuddet til det der kom til at hedde GÞteborg-sounden, fortÊller Martin Larsson:

”Fredman Studios og produceren Fredrik Nordström havde ogsĂ„ en stor betydning for lyden. At The Gates lavede nogle demoer i Fredman inden jeg kom med i bandet, og Terminal Spirit Disease var fĂžrste At The Gates album, der blev indspillet der. Den var et stort skridt pĂ„ vejen. Og nĂŠste skridt var Slaughter Of The Soul , hvor vi havde 5 uger i studiet til at fĂ„ det hele pĂ„ plads. Det fĂžltes godt, da vi var fĂŠrdige. Men jeg tror nok vi alle synes den var lidt jĂŠvn, da mange af sangene mindede om hinanden. Vi mente dengang at kombinationen af sange fra Terminal Spirit Disease med Slaughter Of The Souls produktion ville give det ultimative album.”

Og at der er tale om gode sange, vidner de utallige top-placeringer i ”best of”-polls hos diverse metal-blade og internetsites om. Senest er Slaughter Of The Soul blevet valgt som det mest betydningsfulde metalalbum siden 1991 i det svenske blad Close Up Magazine. Der mĂ„ jo vĂŠre en grund til at bandets sidste plade stadig scorer sĂ„ hĂžjt.

”Jeg tror det er sangene det handler om, og sĂ„ kan folk jo bare li’ dem. Mange af vores fans har startet deres egne bands, og dermed holdt navnet At The Gates i live, ved at nĂŠvne os som inspirationskilder. SĂ„ deres fans har hĂžrt om os og kĂžbt vores plader.”

“Vi lĂ„nte os frem”

Da alle medlemmer har vĂŠret aktive musikere efter oplĂžsningen af At The Gates, kunne man forestille sig at det tekniske setup har ĂŠndret sig.

”Dengang spillede vi pĂ„ hvad vi nu kunne fĂ„ fat i. Jeg spillede ofte pĂ„ lĂ„nte guitarer. Nu kan vi spille pĂ„ det samme hver eneste aften. Anders (red: BjĂžrler, guitarist) har en endorsement deal med Caparison guitars, hvor vi fik et par guitarer fra. Dengang brugte vi bl.a. bare Boss Metal Zone pedaler og hjemmebyggede kabinetter. SĂ„ det er klart, at vi har bedre instrumenter i dag.”

At The Gates tidligere pladeselskab Earache Records har det med at genudgive plader der sÊlger godt utallige gange. Die hard fans af At The Gates har sÄledes hele fire forskellige versioner af Slaughter Of The Soul stÄende hjemme pÄ hylden, da der hver gang lige kommer lidt ekstra materiale pÄ. Det grÊnser til et ripp-off, og Martin Larsson er da heller ikke specielt begejstret.

”Hvis det var mit selskab, ville jeg ikke genudgive den sĂ„ ofte som de gĂžr. Jeg synes det er ved at tage overhĂ„nd, men de har jo retten til at gĂžre det de gĂžr, hvad end vi mĂ„tte tĂŠnke om det.”

Martin Larsson slÄr til sidst fast, at det er definitivt slut med At the Gates, nÄr touren slutter d. 7. september i Stockholm, og pÄ spÞrgsmÄlet om det har vÊret overvejet at forsÊtte svarer Martin Larsson:

”Selvom vi havde lyst, ville det vĂŠre umuligt, da vi har andre ting at se til. Men det at vi ved, at det kun er for en kort periode, gĂžr jo ogsĂ„ at vi er sĂ„ meget mere dedikerede pĂ„ den her tour.”

More from Claus Wrang Riis Michaelsen
Bad Afro udgiver australsk psykedelisk folk
Print 🖹 PDF 📄 eBook đŸ“± Danske Bad Afro Records har en...
Read More
0 replies on “Roskilde Festival 2008: At The Gates-interview”