12.11.09 – Heather Nova – Koncerthusets Studio 2, København

Den semiakustiske fremførelse gjorde, at numrene fremstod mere nøgne og sårbare, men også stærkere og mere overbevisende, og den sky sangerinde stod som en ensom sirene i sine følelsers frådende hav og sang sin sjæl ud til et publikum, der sad på spidsen af stolene og sugede magien til sig.
Foto: Sanne Fredskov Meedom
Foto: Sanne Fredskov Meedom

Sublime øjeblikke med indfølt Super-Nova

Da sangerinden fra Bermuda første gang spillede i Danmark for over ti år siden, leverede hun en indfølt og elektrisk koncert for de godt 50 fremmødte gæster i Pumpehuset, hvor der var sat borde og levende lys op for at fylde rummet lidt ud. Dengang var albummet Oyster knap udkommet i Danmark, og der var tydeligvis ikke mange, der havde hørt om den spinkle pige med den store stemme fra det eksotiske ørige. Det er der blevet lavet grundigt om på siden da, og Heather Nova har efterfølgende spillet adskillige udsolgte koncerter for hendes danske fanskare, som også havde indfriet billet til den semiakustiske koncert i Koncerthusets Studio 2 på en aften, hvor Heather Novas sange stod nøgne og stærke i al deres omarrangerede enkelthed.

Inden Heather Nova fik vi fornøjelsen af at opleve en anden ung musiker fra Bermuda, Taylor Rankin, som med sin violin, en loop-station og en frisk improviserende stil gav en kort opvisning af, hvor meget lyd man kan få ud af så få remedier. At det så haltede lidt med at få de forskellige loops til at passe sammen, gjorde ikke så meget på en aften, hvor alt det andet gik op i en højere enhed.

Den næste gæst på scenen var ikke Heather Nova, selvom han præsenterede sig således, men derimod en lidt pjusket, langlemmet Bejamin Taylor, som med sin guitar og sine sange fremstod som en behagelig troubadour, der mere passede ind i Heather Novas musikalske spor med sin sprøde stemme og friske melodier. Taylor lånte også sin stemme og guitar til Novas ”Something New” i en afstemt duet, som passede fint til det gamle hit.

Heather Nova havde valgt at lade bandet blive hjemme og havde i stedet taget Arnulf Lindner med, som, skulle det vise sig, beherskede samtlige instrumenter på scenen, fra cello og kontrabas til orgel og zitar. Denne konstellation medførte også, som Nova startede med at fortælle, at alle numrene ville fremstå anderledes i deres semiakustiske klædedragt. Og den anderledes fremførelse beviste med al tydelighed, at Heather Novas sange indeholder det råmateriale og den grundlæggende skønhed og smerte, der definerer den singer-songwriter-genre, hun som kunstner indskriver sig i. Netop den bittersøde smerte har altid ligget som grundspor i Heather Novas sange, også når hun besynger kærligheden til den eneste ene. Og da hun, lidt overraskende, fremførte en blødende version af Rezső Seress’ klassiske pianostykke fra 1933, ”Gloomy Sunday”, som Billie Holiday udødeliggjorte ti år senere, var det som at få en mental åreladning, hvor smerten i Heather Novas dyb pludselig trådte frem og blev meget mærkbar.

Generelt bevirkede den semiakustiske karakter i numrene, at de fremstod mere nøgne og sårbare, men også stærkere og mere overbevisende, samtidig med at den sky sangerinde stod som en ensom sirene i sine følelsers frådende hav og sang sin sjæl ud til et publikum, der sad på spidsen af stolene og sugede magien til sig.

Den danske guitarist, Berit Fridahl, som tidligere var en del af Heather Novas backing-band, gæstede showet på ”Paper Cup” og tilførte en smule af den elektriske stemning, der også er i Novas musik, men denne aften var det fraværet af netop det fysiske og udefrakommende, der gjorde oplevelsen til noget helt særligt og unikt. Det var oplevelsen af Heather Nova, der stod som sårbar sort granit, der fortryllede publikum, og som satte tiden i stå for en stund, hvor vi alle var på et sjældent besøg i Novas magiske univers. Et univers, man kommer tilbage fra uden helt at være den samme, som før man gik ind. Det er umuligt ikke at blive berørt af Heather Nova, og denne aften leverede hun nogle af de mest sublime øjeblikke med en lang række numre fra helt tilbage til Glow og frem til hendes seneste album The Jasmine Flower.

Det skal også fremhæves, at Koncerthusets fine akustik omfavnede sangene, så de fremstod præcis så ærlige og vibrerende som det kræves for at få den skælvende dybde med. Dejligt, at vi har fået et rum, der kan tilbyde den akustik og stemning til de kunstnere og den musik, der fordrer noget andet end hvad de sædvanlige spillesteder kan byde på.

Written By
More from Carsten Meedom
Numbnuts: Fast Truckin Sweet Rockin
Stilen på Numbnuts udgivelse er en solid blanding af fyrig rock’n’roll, tunge...
Read More
3 replies on “12.11.09 – Heather Nova – Koncerthusets Studio 2, København”