Great Lake Swimmers: New Wild Everywhere

Great Lake Swimmers har skabt et fremragende album med stor variation, sublim sangskrivning og en Tony Dekker, der med sin vokal giver alle de fornemme elementer et ekstra løft. Der er lidt mere varme og lys end på forgængeren, og det har både sine fordele og ulemper, for det er stadig de mest melankolske numre, der bider hårdest.

Stærkt varieret indiefolk i let lysere stemninger

Canadiske Great Lake Swimmers er tilbage med femte studiealbum, der følger op på det fremragende Lost Channels fra 2009. Og med Tony Dekker som vanligt omdrejningspunkt er der til tider en lidt lysere og mere positiv klang på det nye album – uden at melankolien er forsvundet. Stilen er fortsat et sted mellem indie og folk, men sidstnævnte har fået et gevaldigt løft på New Wild Everywhere, og det er naturligvis et spørgsmål om smag, om det er positivt eller ej.

Sangene, beretningerne og de store stemninger er fortsat fremragende iscenesat, og variationen er enorm på dette album, der både rummer uptempo-rock, helt nedtonet akustisk folk, kædedansende violiner og klagende sav, ringende mandoliner, klimprende banjoer og stemningsfuld lapsteel. På ”Ballad of a Fishermans Wife” er den store orkestergrav taget i brug med alskens folk-elementer, og er man til denne side af Great Lake Swimmers, så kan man roligt starte her og fortsætte til ”Cornflower Blue”, der er en drømmende og forelsket folk-ballade med mandoliner, harmonikaer, hammondorgler og hele arsenalet af traditionelle instrumenter.

”Changes With The Wind” følger til gengæld tråden fra den mest uptempo-prægede del af Lost Channels, hvor Tony Dekkers varme og dragende vokal er det naturlige centrum for en velskrevet melodi og et arrangement, der er båret af almindelig rockbesætning, men hvor lapsteel og violiner giver det lille twist, der giver Great Lake Swimmer deres helt egen nydelige sound. ”Easy Come, Easy Go” er i samme kategori sammen med titelnummeret ”New Wild Everywhere”, mens den stærke ”The Knife” har en mere frustreret klang i Dekkers helt afdæmpede og næsten messende vokal. Denne blå og sitrende tone genkendes på ”Quiet Your Mind”.

”Fields of Progeny” er nede i tempo og har den storartede berettende stil, som Great Lake Swimmers og Tony Dekker er mestre i at skabe, når de, som det oftest er tilfældet, formår at vægte arrangementerne, så de har den fornødne fylde uden at kamme over. Og her lykkes det til absolut perfektion, ligesom det gør på ”Parkdale Blues”, der er nøje og smukt afstemt. ”On The Water” skubber Tony Dekker helt frem på scene- og stolekanten i sit akustiske og nøgne arrangement, og hvis nogen kan tåle at befinde sig i den position, så er det måske lige netop ham.

”Think That You Might Be Wrong” har sin helt egen centrale del på albummet. Med en melodilinje, der er absolut tidløs og som kunne høre hjemme i et hvilket som helst i årti i såvel folk som country, motown-soul eller hvor som helst, har Great Lake Swimmers skabt et potentielt kæmpehit, som i dette arrangement naturligvis har Great Lake Swimmers-twistet med afdæmpede folkelementer og Tony Dekkers imponerende vokal. Det er muligvis ikke det mest opfindsomme og nyskabende nummer, canadierne har udgivet, men det har potentialet til at blive det mest succesfulde.

Great Lake Swimmers har skabt et fremragende album med stor variation, sublim sangskrivning og en Tony Dekker, der med sin vokal giver alle de fornemme elementer et ekstra løft. Der er lidt mere varme og lys end på forgængeren, og det har både sine fordele og ulemper, for det er stadig de mest melankolske numre, der bider hårdest.

Written By
More from Morten Wamsler
Joe And Honey: Heart Beast
Man kan vel nærmest kalde det garage-pop, det som danske Joe And...
Read More
0 replies on “Great Lake Swimmers: New Wild Everywhere”