Genudgivelse af debutalbum – med små opdateringer
Den danske musiker og sanger Jens Lysdal debuterede for 16 år siden med albummet A Matter of Time. Og han har ligefrem bevis for, at han dengang bedrev et både tidløst og universelt album. For den dag i dag er der stadig stor interesse for sangene fra albummet – til brug i reklamer, tv-serier og film i både Danmark, Europa og på det store asiatiske marked.
Albummets lange levetid er dermed ikke til diskussion. Til gengæld kan man med rette stille spørgsmålstegn ved, om det er nogen god idé, at Jens Lysdal genudgiver albummet med små ændringer, nye vokalspor og et enkelt bonustrack. På forhånd lyder det som en unødvendig og fjollet idé, selvom hele indgangsvinklen til genudgivelsen er med stor respekt for det rent musikalske, og fordi Lysdal selv er af den opfattelse, at sangene kan få nyt og opdateret liv i ny lyd.
Det har formentlig været en balanceakt for Jens Lysdal at gennemføre opdateringerne til albummet uden at rumstere for meget ved det grundlæggende udtryk og sangenes originalitet. Det er lykkedes ganske godt, for forandringerne på detaljeplan. Til gengæld skal man kende originalalbummet ganske godt, hvis man ligefrem skal få en ny oplevelse af 2012-udgaven af A Matter of Time.
Sangene er stadig glimrende, langtidsholdbare, stærkt varierede mellem det poppede, let jazzede og afdæmpet roots-prægede. Vokalen er personlig og ganske intens uden at bringe de helt store kraftanstrengelser, og teksterne er tidløse i en forstand, hvor de på ingen måder overtrumfer musikken eller risikerer at blive for gammeldags – til gengæld er det bestemt heller ikke dem, der er Jens Lysdals force.
2012-udgaven af Jens Lysdals debutalbum er ganske fin. Som ny lytter vil man nok blive slået af albummets modne og utidssvarende grundudtryk, men jeg tror nu heller ikke, at Lysdal er på jagt efter nye lyttere her. Der er snarere tale om en kunstnerisk trang til at opdatere en stærk og tidløs udgivelse og forsøge at give numrene et nyt og mere moderne præg. Det lykkes – men med så stor respekt for originaludgivelsen, at man skal være kender, hvis man for alvor skal kunne sætte pris på forskellene.