Fra kælderens mulm og mørke til Orange Scene og solskin
Den altid velklædte sekstet Kellermensch havde fået æren af at åbne Orange Scene på årets Roskilde Festival, og det var ikke uden bange anelser, at jeg tog plads bagerst på den store plæne. Jeg har før oplevet den sære og særprægede sekstet på mindre spillesteder, men jeg var ikke på forhånd overbevist om, at de kunne bære æren af at åbne på festivalens største scene. De bange anelser holdt ikke mange sekunder. Fra første anslag var der en power og en selvsikkerhed på scenen, som kunne mærkes helt bagerst. Der gik under et minut før jeg besluttede mig at gå 50 meter frem. Kellermensch åbnede med et brag, og de havde ramt mig. Selvsikkerheden kom til udtryk ved energien mellem de seks musikere på scenen. Glem alt om benovelse – var den der, så skjulte de det godt.
Stilen på scenen var vanlig tro særpræget både musikalsk og udtryksmæssigt. Deres hårde rock har en solid bund, som var med til at fylde den store scene til fulde rent lydmæssigt. Det særlige er bl.a., at både en gulvbas og et trædeorgel er med til at lægge bunden, og det hørtes tydeligt i dag. Forsangeren Sebastian Wolff havde som altid svært ved at stå stille på scenen. Han smed sig jævnlig ned på knæene, og jeg nåede ikke at tælle, hvor mange gange han nåede at kaste med sine guitarer. Apropos navnet Kellermensch skal også manden bag trædeorgelet nævnes. Vanen tro sad Christian Sindermann bagerst bøjet ind over orgelet med ryggen til publikum. Som bæstet fra kælderen blev han hevet frem forrest på scenen for at supplere vokalen med sine growls.
Åbningen var et brag der vækkede plænen, men desværre kunne esbjergenserne ikke holde kadencen i koncertens 60 minutter. Under den midterste del af en ellers vellykket åbningskoncert, tabte Kellermensch energien på gulvet, og det kostede dyrt for den i forvejen korte koncert. Kellermensch supplerede hinanden godt på scenen. Ingen tvivl om at tungen skal holdes lige i munden når violin, gulvbas, trædeorgel, trommer og guitar skal møde hinanden, og selv om et par tekniske fejl undervejs betød små irriterende pauser, så spillede det generelt ganske pænt for Kellermensch.
Kellermensch bestod deres åbning af Orange Scene i år. Det var ikke pletfrit, men heldigvis var det heller ikke så rent og pænt, som de ellers nemt kan snyde publikum ved at være via den sirlige påklædning. Det var uimponeret og uden filter, og de viste, at de har format til at vokse sig endnu større – hvis de vil det.
[nggallery id=149]