Smatten var centimenter tyk foran Eos, da Dina Ögon fra søsternationen Sverige førte an i en solskinsfest med psykedelisk drømmepop. Det var hårdt tiltrængt med en blid opvågning på festivalens sidste dag, og Dina Ögon forstod opgaven til fulde. De skabte en oase til de trætte festivalgæster, hvor de fik et godt afsæt til resten af dagen med et vidunderligt afslappet og musikalsk brillierende set.
Der er en grund til, at Dina Ögon er et af Sveriges mest anmelderroste bands og højt elsket af deres svenske fans. Kvartetten skriver melodier, som trækker inspiration fra bl.a. Fleetwood Mac og obskure Motown-B sides. De leger med uhøjtideligt med genrer i deres musikalske univers, der emmer af lange sommernætter og lækre drinks på stranden ved solnedgangstid. Det er en indbydende kombination, der forstærkes af forsanger Anna Ahnlunds imponerende vokale rækkevidde, som udnyttes til fulde på hvert et nummer.

Fra Dina Ögon gik på scenen og åbnede med popballaden ”Jag vill ha allt” til de lukkede med en improviseret rock extravagance, demonstrerede de, at de mestrer musikalske genrer som få. Der var bossanova i et nummer, og samba i det næste, som folk ivrigt kunne danse til. Men øregangene blev også forkælet med jazz og blues elementer, og dertil kom det helt særlige drys af psykedelisk soul og pop på hvert et nummer. Efter koncerten sad særligt Anna Ahnlunds vokale udfoldelser på ”Undantag” særligt skarpt i hukommelsen. ”Tombola 94” var også et højdepunkt, hvor både vokal og musik fik fuld skrue, og det er let at forstå, hvorfor Tyler The Creator havde netop det legende og funky nummer som sin favoritsang i 2022.

Dina Ögon gav en musikalsk ekvilibristisk optræden på Eos fredag eftermiddag, hvor vokal og musik gik op i en højere enhed. Det gav Roskilde Festival en lille stund, hvor alle tanker om mudder og regn blev skubbet til side til fordel for lækre rytmer og smuk sang. Publikum kvitterede med varmt bifald og gik lunede derfra med energi til resten af lørdagens koncerter.