Bad Afro Records – interview

badafrorecords-logo2008-565x350

Bad Afro Records fylder 10 Är, og fejringen starter allerede her i weekenden med en koncert pÄ Rust lÞrdag med Sweatmaster og Slideshaker.

I 10 Ă„r har et lille kĂžbenhavnsk selskab udsendt vinyl-singler i en lind strĂžm. Da jeg interviewede det amerikanske band Adam West omkring venskaber i rock-scenen, svarede forsanger Jake Starr promte: ”Vi er jo gode venner med Lars fra Bad Afro” – et eksempel (af mange, fristes man til at sige) pĂ„, at Bad Afro Records gennem Ă„rene er blevet kendt i hele verden og gennem tiden er vokset til at vĂŠre et af de mest respekterede garage rock-selskaber.

Oprindeligt var visionen for selskabet, at der skulle udsendes 50 vinyl-singler i lĂžbet af de fĂžrste 10 Ă„r, og mĂ„lsĂŠtningen er da ogsĂ„ nĂŠsten blevet opfyldt, da single nummer 45 udkommer i lĂžbet af 2006. Under en brandert i 1999, blev det lovet det finske band Flaming Sideburns, at Bad Afro ogsĂ„ ville udgive bandets vinyl EP It’s time to Testify pĂ„ CD. Dermed var dogmet omkring anvendelsen af vinyl i produktionen brudt, og siden er det da ogsĂ„ blevet til adskillige andre udgivelser pĂ„ CD. Udgivelses-antallet nĂŠrmer sig her 10 Ă„r efter selskabets start de imponerende 100 stk.

Hvad til gengĂŠld er endnu mere imponerende er, at Bad Afro stort set kun er en person – Lars Krogh er manden der har banket selskabet op, og som ogsĂ„ kĂžrer det i det daglige. FĂžr Bad Afro opstod, stod Lars Krogh for det hedengangne blad Moshable.

“Vi fokuserede meget pĂ„ nye bands, og derfor var vi ogsĂ„ pĂ„ forkant med mange af de bands, der senere blev store. SĂ„ledes havde vi allerede Turbonegro pĂ„ forsiden i 1992, og Moshable lavede bl.a. det fĂžrste interview med The Hellacopters og Gluecifer nogensinde. Det var de rigtige personer i udlandet, der lĂŠste det, dvs. bands, promotere, pladeselskaber, og bladet gik hen og blev helt kult. Men herhjemme kunne vi ikke sĂŠlge noget.”

PĂ„ et tidspunkt opstod tanken dog om at udgive musikken i stedet for at skrive om den, og dermed var Bad Afro fĂždt.

”Den fĂžrste single jeg udgav, var med et finsk band, der hedder Trouble Bound Gospel, som ingen rigtig kender i dag, og som ingen heller ikke kendte dengang. Nummer to udgivelse var allerede med Hellacopters, og sĂ„ kom Nomads, Turboneger, Gluecifer og Flaming Sideburns inden for de fĂžrste 7 udgivelser, og nĂ„r man allerede der kunne lave 5 bands, der senere blev til noget, sĂ„ var man jo allerede i gang.”

SvÊrt at holde pÄ kunstnerne

Bad Afro har altsÄ gennem tiden vÊret med til at fostre mange bands, og selvom selskabet nyder anerkendelse i hele verden, har det ogsÄ sine begrÊnsninger at vÊre et lille selskab.

”Det er jo svĂŠrt at holde pĂ„ kunstnerne, hvilket Baby Woodrose er et eksempel pĂ„. NĂ„r man nĂ„r et vist niveau, vil man jo gerne endnu lĂŠngere, og sĂ„ er det jo skiftet sker. Man fĂ„r jo pĂ„ et tidspunkt mod pĂ„at prĂžve et stĂžrre selskabm, og sĂ„ er der jo ingen grund til at holde pĂ„ bands, der ikke lĂŠngere har lyst til at vĂŠre pĂ„ selskabet. Men hvis den nye Baby Woodrose gĂ„r helt vildt godt, sĂ„ vil det ogsĂ„ smitte af pĂ„ salget af de tre fĂžrste plader, som jeg jo har. PĂ„ den mĂ„de fĂ„r jeg alligevel noget ud af det.”

Da der ikke er de store penge i at udgive vinyl, er der bestemt ogsÄ andre grunde til at drive Bad Afro. Lars Krogh har en mission med selskabet.

”SelvfĂžlgelig vil jeg da gerne sĂŠlge nogle plader, men det handler ogsĂ„ bare om at fĂ„ noget god musik ud, for der er altsĂ„ ret meget skidt derude, ogsĂ„ inden for det jeg laver.”

Med hen ved 100 udgivelser, mÄ der nÞdvendigvis vÊre bÄde hÞjde- og lavpunkter, og Lars Krogh har da ogsÄ nogle favoritter.

”Jeg vil sige Money for Soul med Baby Woodrose, var en rigtig fed plade og den nye plade med Sweatmaster – Tom Tom Bullet – er ogsĂ„ rigtig god. SĂ„ er der Flaming Sideburns-pladen Hallelujah Rock’n’rollah, som jeg synes var en af de bedste plader, da den udkom. Og sĂ„ er der en plade, som helt blev overset. Det var en plade fra 2000 med Royal Beat Conspiracy, der hed Gala Galore. Det var egentlig totalt kommercielt, og det havde vi egentlig slet ikke pengene til at markedsfĂžre, men det var en totalt fed plade. Og sĂ„ er der selvfĂžlgelig ogsĂ„ Flaming Sideburns og Hellacopters split’en, den var ogsĂ„ fed. ”

Og omvendt er der ogsÄ kommet en plade eller to, som ikke burde have set dagens lys.

”Den tredje plade jeg lavede med Union 69, bliver jeg af og til mobbet med. Dengang synes jeg det var ret god punkrock, men det var nok ikke sĂ„ heldigt alligevel. Men generelt er jeg sgu’ meget godt tilfreds.”

Det er ingen hemmelighed at Danmark halter gevaldigt efter vores naboer, nĂ„r det gĂŠlder rock’n’roll, og derfor er der ogsĂ„ brug for et band som Bad Afro herhjemme.

Dansk credibility tak!

”Hvis jeg i ’99 var flyttet til Berlin eller Stockholm, havde jeg nok haft stĂžrre mulighed for at brage igennem, men nu er jeg jo dansker, og sĂ„ er det her jeg er. Og sĂ„ er KĂžbenhavn et godt sted for koncerter, fordi det er et slags transitland for bands pĂ„ tour. Men nogen gange, sĂ„ ved jeg egentlig ikke hvorfor jeg gĂžr det, for scenen i Danmark er sĂ„ lille, og radio og TV er ikke med. Der er ikke rigtigt nogen, der stĂžtter det jeg laver. I Sverige er det noget andet. Der kan Hellacopters f.eks. godt sĂŠlge til guld, sĂ„ nogen gange kunne det da ogsĂ„ vĂŠre rart at fĂ„ lidt kredit herhjemme for det man laver.”

”Et andet problem med Danmark er, at vi halter bagefter. I Sverige er de enormt gode til at opfange strĂžmninger, og sĂ„ lave deres egen version af det, mens vi i Danmark er lidt mere langsomme pĂ„ aftrĂŠkkeren. Og sĂ„ er trenden allerede en ny. Den danske garage-rock scene er stĂŠrkere end nogensinde med bands som The Blue Van, Powersolo, Defectors, Baby Woodrose osv, men der er jo ingen medier, der interesserer sig for det lĂŠngere.”

En af grundene til den manglende interesse for garagerock i Danmark, er ifÞlge Lars Krogh ogsÄ, at der ikke rigtig er andre der udgiver det.

”Hvorfor er der ikke andre som mig. Jeg er den eneste der gĂžr det her i Danmark. Jeg kunne godt tĂŠnke mig at fĂ„ noget konkurrence, sĂ„ det ville vĂŠre fedt, hvis der var andre, der gik ned og lĂ„nte 10.000 kr. i banken til en sofa, og sĂ„ istedet udgav en single. Det gjorde jeg.”

”Noget jeg til gengĂŠld rigtig godt kan li’ ved Danmark er, at man er ret gode til at hjĂŠlpe hinanden. Bands tager mindre bands med pĂ„ tour, og der er ikke konkurrence pĂ„ den mĂ„de herhjemme. Det giver et meget fedt miljþ”.

De smÄ succeser er det hele vÊrd

Efter 10 Ă„r, er det vel oplagt at spĂžrge Lars Krogh, om hvor lĂŠnge han har tĂŠnkt sig at fortsĂŠtte med at pushe rock’n’roll til folket.

”Jeg vil ikke pĂ„stĂ„ jeg er her om 10 Ă„r, men man er jo lidt bundet op af det. Pludselig er der lagt planer ud i fremtiden – f.eks. for hvornĂ„r den nye Sweatmaster skal komme osv. Men mĂ„ske man bliver slidt op pĂ„ et tidspunkt, netop fordi det er modvind hele vejen. Men sĂ„ fĂ„r man de her smĂ„ succeser hen af vejen, som gĂžr at man fortsĂŠtter.”

Bad Afro fejrer jubilÊet pÄ flere fronter, da det ikke stÄr helt klart, hvornÄr selskabet startede i lÞbet af 1996. Derfor vil der blive afholdt Bad Afro Label Night pÄ Rust nu pÄ lÞrdag d. 15/4 kl. 21.00, hvor to af selskabets bands, de finske Sweatmaster og Slideshaker vil give den gas med en god gedigen gang garage.

Derudover fejres den runde fþdselsdag desuden med udgivelsen af hele tre plader d. 8/5. Der er tale om On Trial – Forever ; Flaming Sideburns – Back to the Grave og 22 Pistepirkko – Ou Wee EP .

Som kronen pÄ vÊrket planlÊgges der en stÞrre fest til november, der dermed afslutter fejringen af Bad Afro.

More from Claus Wrang Riis Michaelsen
Svensk supergruppe mod mobning
Print 🖹 PDF 📄 eBook đŸ“±Mobning er et alvorligt problem rundt omkring...
Read More
0 replies on “Bad Afro Records – interview”