Noget nyt, noget gammelt
Thrashmetallen findes groft set i to versioner, en ny og en ældre, og Mordax har formået at skabe en bro mellem disse to æra i genren på en måde, der faktisk fungerer.
Bandet har eksisteret siden 2009, og befinder sig efter eget udsagn både i thrash- og dødsmetal genren. Begge genrer er da også til at høre på Violence Fraud Treachery, men sidstnævnte kommer dog overvejende mest til udtryk på vokalsiden. Det growl som forsanger Asbjørn Steffensen leverer minder ikke meget om noget, man ellers har hørt i thrashgenren, men til trods for det, passer vokalen godt sammen med den instrumentale del af sangene, som derimod er thrashgenren- i flere afskygninger. På nogle numre lyder bandet med deres energiske guitarsoloer som den ældre udgave af genren, som fx amerikanske Slayer og danske Artillery har været og er en del af. Den lyd er numre som ”Trademark_Strangulation” eller ”Acts of Aggrssion” især eksempler på, bare lyt til de riffs, de indbyder til headbanging! Der er noget fængende ved Mordax, når de tager den klassiske tilgang til genren, men faktisk er de bestemt også værd at lytte til, når de lyder lidt mere moderne, så at sige.
Nummeret ”Devoured By Life” leder tankerne hen på Lamb of God, med deres opdatering af den såkaldte groove metal, som igen er en undergenre af thrashmetallen. Nummeret er med sin brutale lyd i både vokal og guitarriffs et af de mest vellykkede på albummet. Ligeledes, og i en helt anden grøft, er det instrumentale nummer ”Contrapasso” (titlen vidner næsten om at sangen skiller sig ud fra resten af albummet) et flot nummer, der udvikler sig kompositorisk fra det afdæmpede og akustiske til det mere voldsomme, gennem de minutter sangen varer.
Mordax er ikke noget nyt bud på hvordan (thrash)metal bør spilles, i stedet tager de fat i forskellige allerede eksisterende elementer af genren, men det gør de til gengæld med sikker hånd og et øre for det fede riff, og nogle gange er det nok.