Sublimt samarbejde mellem Efterklang og Sjællands Symfoniorkester
Mens danske Efterklang har haft travlt med at turnere og høste velfortjent succes i udlandet de sidste år, er der nok en god håndfuld danske fans, der sultent men tålmodigt hungrer under ventetiden mellem trioens få danske koncerter. Når Efterklang så kommer, må man sige, at de gør det med manér. I denne omgang er det blevet til tre danske koncerter under temaet ”60 Minutes”. 60 Minutes koncerterne er et koncertformat, hvor Sjællands Symfoniorkester nytænker koncertformatet ved at samarbejde med nutidens kunstnere. Onsdag aften blev koncerten afholdt i Konservatoriets Koncertsal i det gamle DR Radiohus på Frederiksberg, og i det samarbejde skulle det store og det lille orkester fremføre Efterklangs nye album Pyramida sammen.
Der var uhyggeligt stille i den fyldte sal, mens symfoniorkesteret listede på scenen. Så stille at ventilationen kunne høres. Helt spinkle toner fra violinen, voksede langsomt til en nærmest filmisk intro, og man fornemmede virkelig en voksende følelse i maven, som man kun kunne drømme om kunne holdes i en time. Og så kom de tre musikalske musketerer. Mads Brauer placerede sig bagest bag sit keyboard og elektronik, men Casper Clausen og Rasmus Stolberg, holdt sig forrest på scenen med henholdsvis mikrofon og bas. Bifaldet bragede og overraskende kraftigt satte Budgie (trommesager fra hedengangne Siouxie & The Banshees) åbneren ”Hollow Mountain” i gang.
Efterklang og deres ensemble kom gennem hele Pyramida, kun afbrudt at den til lejlighed skabte instrumentale ”Vælv”. Clausen og Stolberg trak sig her væk fra fronten af scenen, og overlod musikken til det store orkester i nogle minutter. Siddende på en stol bagest på scenen, kunne man se både nydelsen og stoltheden hos Casper Clausen. I det hele taget var Sjællands Symfoniorkester en nydelse at følge. Perfektionisme og kælen for detaljerne var en fornøjelse at leve sig ind i, og det er ikke at sige til, hvis Efterklang er stolte af samarbejdet.
Fra første til sidste nummer kom jeg aldrig i tvivl. Det lød fantastisk, og de flotte arrangementer mellem Efterklangs musik og Symfoniorkesteret passede perfekt sammen. Kendere af gruppen vil vide, at deres musik er som skabt til at lægge et sådant orkester på, og det gav Efterklangs komplekse popunivers endnu en dimension, som klædte gruppens musik godt. Det klædte også den flotte sal. Publikum nød det, og de formåede at holde en ro i salen under de stille sekvenser, som man ofte savner andre steder.
Efterklang overskred heldigvis de 60 minutter. Det gjorde de fordi, de også gav plads til ”Monopolist” og en af undertegnedes favoritter ”Modern Drift”. Det var stort, flot og ganske imponerende skruet sammen. Det var en koncert man ikke lige glemmer, og som lader en Efterklang siddende i kroppen længe efter.
Fredag d. 12. Oktober afholdes ”60 Minutes with Efterklang” i Kulturværftet i Helsingør.
[nggallery id=163]