Sydafrikanske Alice Phoebe Lou laver indie pop med et strejf af solskin og et drys af flower power pop. Og det var præcis, hvad Avalon fik fredag eftermiddag. Med begejstring og pixiecharme overvandt den petite sangerinde et storsnakkede telt fyldt med festivalgængere, der havde søgt læ for regnen. Som koncerten udspillede sig, dalede de støjende samtaler sig til et minimum, og snak forvandledes til nynnen og svajen til de blide toner.
Alice Phoebe Lou åbnede med ”Only When I” fra hendes 2021 album Glow, Hendes vokal smøg sig kælent udover scenekanten, mens de dvælende rytmer skabte en afslappet stemning, der føltes som en varm omfavnelse i regnen. Den hyggelige stemning under teltdugen var et vedvarende element ved koncerten, hvilket udover musikken også skyldtes sangerindens synlige glæde over at spille på Roskilde Festival. Hun komplimenterede publikum, og selv da tekniske problemer opstod, snakkede hun om, hvor fantastisk det var at spille på der, og hvor dygtige Roskildes crew var til at hjælpe.
Den smittende entusiasme sivede ind i musikken og fik folk til at deltage i Alice Phoebe Lous lille quirk fest, der også bød på mulighed for at få pulsen lidt op. Hun spillede en mere rå og brat version af ”Child’s Play”, hvor hun nærmest vred ordene ud, mens hun hoppede på scenenkanten til stor fornøjelse for folk, der hoppede med. Herefter lukkede hun med hendes nye single ”Witches”, der er en dansabel lille indiepopper med et upbeat tempo komplet med et fængende omkvæd, der kan og blev skrålet.
Det var en fin Roskilde-debut fra Alice Phoebe Lou. Men samtidig var det ikke meget mere end en kærkommen respit fra regnen. En tiltrængt pause, hvor hun skabte en rar og varm stemning, der friskede trætte hoveder og kolde kroppe.