Hvis du har muligheden for at se Frank Carter live, så gør du det. Det har været devisen siden, at han bragede igennem med punk/hardcore-bandet Gallows i 00’erne, og det er det samme nu med hans ensemble The Rattlesnakes. Musikken er blevet mindre smadret og punket, og vi er dag mere ovre i en art Arctic Monkeys-agtig alternativ rock, men attituden og hans baggrund har ikke ændret sig, når han først er i sit rette element: på scenen.
Det er da også en ægte showman, der indtræder med hvide solbriller og tatoveringer langt op ad halsen på Eos-scenen denne torsdag. Han er klar til at sætte festen i gang med sit band, og det er da heller ikke lang tid, han bruger på scenen, før han skal ud i støvet og pitten.
Klassisk for Frank Carter rammer vi et punkt i koncerten, som er dedikeret til kvinderne – vi skal have gang i en moshpit kun for dem. Ægte fedt og en fed fuckfinger til de gamle hoveder, som ikke følger med tiden.
Vi skal selvfølgelig også have gang i en circle pit – tilbage i 2017, da de sidst optrådte på festivalen, var det nok af en af de største i Roskildes historie, og den succes skal naturligvis gentages. Derfor udvider den sig da også til at ende rundt om lydmanden, imens han er indpiskeren, der bare vil have det vildere og vildere.
Jeg må indrømme, at det ikke er meget Frank Carter & The Rattlesnakes, jeg lytter til på plade i dag (well, Spotify) – dertil er det blevet lidt for – tør jeg sige det, kedeligt? Men hans musik løfter sig altid i live-sammenhæng, hvor man ikke kan lade være med at fascinere sig af ham. Han har altid publikum i sin hule hånd uden slinger i valsen, og det er det samme den her gang. En energiudladning, som for alvor sætter musikdagene i gang på Roskilde Festival 2024.