Pop på overvejende interessante synth flader
Hugo Manuel alias Chad Valley kommer fra Oxford og er en del af musikkollektivet Blessing Force. Han har med sin næsten flødebolleagtige popvokal smygede sig om mange hjerter. Det hele startede tilbage i 2010, hvor han udsendte en selvbetitlede EP, som fik mange roser med på vejen af eksempelvis Pitchfork. Et år senere kom så en anden EP ved navn Equatorial Ultravox og med de dertilhørende singler “Shell Suite” og “Now That’s I’m Real (How Does It Feel?)”, brød han igennem lydmuren, og på den anden side ventede der ham intensiveret opmærksomhed fra musikmediernes side. Lyttere havde han også fået flere af, men det har ikke ændret på, at Chad Valley stadig er et ubeskrevet blad. Nu har han så udgivet sit debutalbum Young Hunger, der tæller 11 popsensible skæringer, der bare venter på at blive spillet på repeat. Albummet er i sin helhed ikke det mest forkromede værk, men ligesom en sulten ung teenager der søger forelskelsens eskapisme, formår Chad på nogle af pladens numre at sætte tonen for disse turbulente følelser.
“I Owe You This” med George Lewis Jr. som gæste sanger, starter pop ballet ud. Her får vi som lyttere lidt synth, spædet op med keyboardtangenter, toppet med Hugos højstemte vokal. Nummeret begynder med simple programmerede beats, mens Hugos røst rager helt op over skyerne.
På nogle af pladens sange står Chad også alene, og det høres allerede på sang nummer to “Tell All Your Friends”. Her ligger hans stemme helt oppe i de lyse toner, mens at et enkelt beat lægger grundstenen for, at keyboard og lette synthflader kan danne en melodi. Men i modsætning til “I Owe You This” virker denne melodi ligegyldig og uinteressant. Det ændrer sig heldigvis hurtigt, for da Glasser kommer ind på banen og lægger sin stemmes lyse klang opad Chad’s 80’er lydende produktioner på “Fall 4 You”, ja, så skabes der medrivende pop, der betager sin lytter.
Til at slutte debuten af med kommer den meget smukke skæring “Manimals”. Denne gang er det den følsomme Active Child som er gæstesanger, og han gør sammen med Chad arbejdet færdigt på en inderlig og vedkommende facon, omgivet af et gentagende mønster af elektroniske impulser der flimrer som lys på et juletræ.
Desværre er det meste af Chad’s debutalbum ikke så inderlig og vedkommende som “Manimals”, ikke så melankolsk som “Fathering Mothering, og ikke lige så catchcy som “Fall 4 You”. Nej den består mere af den velkendte stereotype pop klang, der bare agerer tomme lydlige kalorier.