Imponerende og udtryksfuldt.
Den 42-årige kunstner Pernille Rübner-Petersen sender albummet The Book of the Mermaid på gaden i en tid, hvor der er langt imellem de seriøst stærke og kompetente kvindelige personligheder på den danske musikscene. Og Sanne, Anne og Hanne kan godt trække til side og bøje sig i støvet, for med dette album træder Pernille Rübner-Petersen ind på musikscenen med en autoritet, som man skal kigge til udlandet for at se mage til.
Musikalsk set breder albummet sig så meget, at det er svært at sætte etikette på. Fra den dramatisk cello-bårne ”I’m Gonna Love You” over den intime og stærke ”Hunger” til den Portishead-agtige ”The Moment I Almost Touched You”, den guitarrockende ”Ruin Her With Grace” og til den folkloristiske ”Kiss Me”.
Det er stærk kvindelighed, det handler om begær, erotik og følelser, der er mere end bare tankespind. Det er vredt og udtryksfuldt, perspektiveret og omsorgsfuldt. Det er dragende og frastødende, det er gribende og overbevisende, det er skønhed og vildskab.
Vokalmæssigt er der minder lige fra Beth Gibbons til Madonna – dog med førstnævnte som den klart stærkeste reference. Den særegne kombination af ekstrem styrke og ekstrem skrøbelighed er meget sjældent hørt, og den er med til at gøre dette album til en usædvanlig oplevelse.
Endelig har Bjarke Slot en kæmpe ære af sit produktionsarbejde, ligesom han også selv – sammen med bandet Spektakel – står for instrument-håndteringen på albummet, der slår benene væk under lytteren. Helheden bliver pompøs, storladen, teatralsk – men stadig ekstremt nærværende og så intim og direkte, at man som lytter til tider føler sig genert og blufærdig.
The Book of the Mermaid er et imponerende værk, som viser den afgørende forskel der er, når en kunstner virkelig vil noget med sin musik. Når der er mening og betydning bag hver enkelt tone. Og det er der hos Pernille Rübner-Petersen, der næppe rammer bredt i den danske befolkning. Men dem, der bliver ramt, bliver ramt for alvor.