Gotisk metal fra de 1.000 søers land
Finland har gennem de seneste snart 20 år været imponerende med på beatet, når det drejede sig om den mere mørke, skandinaviske metal. Til forskel fra de svenske og norske brødre har finnerne dog ikke dyrket den mere ekstreme udgave af den sorte dødsmetal, men mere tenderet den symfoniske og episke lyd, der benytter sig af de store penselstrøg på et lærred af stål.
Det er generelt uforsonligt og hårdtslående metal, der kommer fra det kolde nord, men finnerne har ofte en større og mere bredtfavnende lyd, der egentlig ikke harmonerer med, hvad man ellers har af fordomme om de vodkadrikkende, bjørnekæmpende og knivstikkende finske svirebrødre.
I denne tradition lægger sekstetten Eternal Tears of Sorrow sig på elegant vis med deres gotiske epic sound, som også er indeholdt på deres sjette studiealbum. Et album, der fortsætter en rejse, der begyndte i den nordlige by Pudasjärvi i 1992, hvor de to musikalske venner Jarmo Puolakanaho og Altti Veteläinen startede bandet Andromeda, som, gennem skiftende besætninger, skulle ende med at hedde EToS og blive et af Finlands førende bands inden for den gotiske metal.
På Children Of the Dark Waters er der ni skæringer + en akustisk version af femte skæring “Sea of Whispers”. Fælles for dem alle er en tungt arbejdende og aggressiv groove på rytmesiden, men med en æterisk lethed i de pompøse keyboardflader og det fejende flotte guitarspil, der nærmer sig det rene ekvilibrisme. Der er den samme brutalitet og ærlige tilstedeværelse som hos deres finske brødre i Amorphis, men der er også den episke overbygning, man finder hos portugisiske Moonspell, og det er her EToS har sin berettigelse. Lyt blot til før nævnte skæring ”Sea of Whispers”, der findes i en både ordinær og mere akustisk version, hvor især sidstnævnte afslører et band med bredde i både komponering og fremførelse.
Men skulle man et øjeblik blive i tvivl om EToS’ grundlæggende tilhørsforhold til den hårde ende af metalgenren, tordner sjette skæring ”Midnight Bird” ud over de finske stepper med heftig vokal, brændende guitarer og fanden selv lige i hælerne.
EToS har både den overbevisende gotiske metal rullende i blodet, men bandet har også Janne Tolsa på keyboard og Jarmo Kylmänen på vokal, hvor sidstnævnte med sin rene stemme bibringer musikken den ekstra dimension, der gør det hele mere interessant og levende. Sat sammen med Altti Veteläinens malmtunge vokal og de tonstunge, sprudlende kompositioner, har man endnu et overbevisende finsk bidrag til den spillevende dødsmetal – hvor paradoksalt det end må lyde.