Giana Factory: Bloody Game

Giana Factory har allerede begejstret pressen med flere bemærkelsesværdige liveshows. Og "Bloody Game" viser, at bandet også kan på album. De har noget at byde på, og de er ikke bange for at stå inde for deres særegne, semielektroniske og dragende udtryk.

cover-gianafactory-bloodygame-2009-300x300

Cool dansk søvngængermusik i svingom med mekanisk dukke

Giana Factory har allerede begejstret pressen med flere bemærkelsesværdige liveshows. Blandt andet var de opvarmning, for skotske Glasvegas på deres seneste Europaturné, og Pavilion Junior på årets Roskilde Festival lagde telt og scene til gruppens ekspressive og mekaniske beatmusik.

Giana Factory har Sharon Foos søster, Loui Foo, på vokalen som en pendant til Julee Cruises mørke, slæbende udtryk. Musikken er holdt i et køligt, klaustrofobisk mekanisk beat, der bliver solidt understøttet af David Ciccias tørre trommer og Sofie Johannes tilsvarende malmtunge bas. Den eneste faktor, der tilfører numrene en luftighed og flere lag, er Lisbeth Fritzes klangfulde guitar, der både mestrer det æteriske og det klichéagtige. Og det er netop i Giana Factorys lystfulde leg med det melankolske og dystre monotoni, og det eksotisk sensuelle i vokalens og guitarstemmens minimalistiske melodier, at der opstår en fascinerende og insisterende stemning. Især det sidste nummer, ”Heart Thief”, har en Twin Peaks-stemning i begyndelsen, men glider over i en på samme tid knugende og opløftende stemning, i Loui Foos minimalistiske tekstunivers:

”I might be dumb but I’m wise when it comes to guys.
I’m wise not dumb so baby just come. I might be stupid but I’m clever when it’s love forever. I’m clever not stupid. Just ask Cupid.”

Hold øje med denne kvartet! De har noget at byde på, og de er ikke bange for at stå inde for deres særegne, semielektroniske og dragende udtryk.

Written By
More from Carsten Meedom
For Selena And Sin: Primrose Path
Der er intet, absolut intet nyt under den finske sol hos FSAS....
Read More
0 replies on “Giana Factory: Bloody Game”