Skævt, smukt og spændende på en kølig og distanceret måde
Når man siger ‘Underworld’ siger man også d’herrer Hyde & Smith & Price, og man kommer ihu et af de absolut mest banebrydende elektronica-ensembler gennem tiden. Underworld har leveret både techno og fusionsmusik med et nærmest ubegrænset kreativt talent gennem snart 30 år. På deres seneste udspil, som er en kompilation med både nyt og gammelt, vil der nok være nogle Underworld-fans, der går småskuffede hjem gennem den fluorescerende nat. For det er godt nok en omgang syret, eksperimenterende jazz, der bliver flettet ind i et elektronisk bit-univers af lyde, rytmer og momentvis ambient. Sidstnævnte er for en stor del produceren Brian Enos skyld, og han medvirker også med sit band Roxy Music på skæringen ”2HB”, hvor en Bryan Ferry låner sin gigolostemme ud til et godt formål. Men der er flere spændende navne, der medvirker på Athens. Blandt andet kan nævnes Alice Coltrane, som åbner med skæringen ”Journey in Satchidananda”, som er et koket og sært stykke jazz med både harpe og saxofon. Derudover kan nævnes Mahavishnu Orchestra, Squarepusher, Detroit Experiment og Osunlade, der alle bidrager med spændende lyde og stemninger.
Den første halvdel af de 12 skæringer på albummet har en blødere og mere æstetisk tilgang til deres jazzede eksperimenter, end eksempelvis Osunlades ”The Promise” og flere af de efterfølgende småskæve rejser ud i et mere abstrakt musikalsk univers. Men alt i alt byder Underworld sammen med deres legekammerater fra musikstudiet op til en omgang småsære og storlegende excesser fra deres imponerende bagkatalog og deres i alle sammenhænge dybt kreative univers.