C’est Tout Martine: C’est Tout Martine

C’est Tout Martine har stadig plads til masser af forbedringer i sangskrivning, udtryk og så videre, men den umiddelbarhed, charme og impulsivitet, der kendetegner debutalbummet, gør det til et aldeles stærkt udspil fra en dansk debutant af den skæve og sjældne slags.

Skæv og veldrejet dansk popdebut

Den danske popgruppe C’est Tout Martine debuterer med en dansksproget popplade – under fransk bandnavn og på både det danske, det tyske og det japanske marked. Og hvorfor ikke, når der er tale om popmusik af en så skæv, perlende og charmerende karakter, som der her er tilfældet.

Debutalbummet fra gruppen, der har Martine Madsen i forgrunden, er nemlig af skævert af de helt store, når det gælder popalbums. Den er så skæv, at selvom jeg har gransket alle tænkelige udtryk og afarter af musikkens genrekatalog, så er det stadig pop, der er det mest dækkende begreb, selvom det alligevel er så langt fra den gængse mainstream-middelvej.

Martine Madsen er som centrumfigur en fin historiefortæller, der beretter fra hverdagen i samme stil som Marie Key gør musikalsk og forfattere som Helle Helle praktiserer i litteraturens danske verden. Det er de små hvedagsanekdoter – med et twist. Det giver både identifikation og smil på læben hos lytteren, samtidig med at det melodisk er yderst fængende.

”Fra Falster Til København” er albummets klare højdepunkt med sin naivt melankolske stemning, mens ”Den Første Smøg” med sin guitarbund har en energi og rastløshed, der bakker den iørefaldende melodi op, og som med små finurlige detaljer i arrangementet lægger sig et sted mellem noget grand-prix-kompetent og noget regulær indie-mystik. Andre steder – som på introen til ”Altid det samme” – går der Vampire Weekend i de afrikansk inspirerede guitarfigurer og rytmiske elementer. Og på den fine afslutter ”Farvel” går der spontan fransk fællessang i den.

Måske bliver det for spraglet og uregerligt for nogle. Måske bliver det for poppet og iørefaldende til andre. Jeg elsker koblingen mellem det ustyrlige og det stramt forudsigelige. Det giver en energi og et spændingsfelt, der løfter helheden til noget særligt. C’est Tout Martine har stadig plads til masser af forbedringer i sangskrivning, udtryk og så videre, men den umiddelbarhed, charme og impulsivitet, der kendetegner debutalbummet, gør det til et aldeles stærkt udspil fra en dansk debutant af den skæve og sjældne slags.

Written By
More from Morten Wamsler
Lima Lima: Intoxication
Lima Lima balancerer på den skarpe kant mellem de personlige og dybt...
Read More
0 replies on “C’est Tout Martine: C’est Tout Martine”