
Interessant ep fra danske From Sarah
I 2006 modtog jeg en demo med enmandsprojektet Hazey Jane. Stilen lå ikke langt fra Devendra Banharts glade univers, der var populært dengang, og undertegnede havde egentligt forventet, at Hazey Jane ville komme mere frem end det gjorde. Bag Hazey Jane stod David Fjelstrup, der nu er klar med en ep med bandet From Sarah, der bliver fulgt op af et helt album til næste år. I From Sarah har Fjelstrup fået selskab af bassist Moogie Johnson og trommeslager Ask Rostrup. Musikken er stadig primært afdæmpet, men musikken er mere poppet og blidere for ørerne end det var tilfældet med Hazay Jane. Den primære årsag til dette er formentligt, at lo-fi-lyden er blevet erstattet af en mere produceret lyd, og så har Fjelstrup fået slebet nogle af kanterne af sin vokal, der er knap så gennemtrængende som det tidligere var tilfældet. Om det er godt eller skidt er svært at sige, men i From Sarahs univers passer hans vokal flot ind.
Sarah i bandnavnet refererer til den bibelske Sara, der får barnet Isak med den hundredårige Abraham. Historien er den første reelle historie i Biblen og ifølge jødedommen, kristendommen og islam, er det herfra vi alle stammer, men hvorfor bandet har taget navn efter en person i Det Gamle Testamente er ikke til at sige. For modsat andre af tidens folkbands som Hymns From Nineveh og Kloster, så spiller kristendommen ikke en hovedrolle i David Fjelstrups tekster.
Ep’en åbner med ”Demons”, der også fremstår som det bedste blandt ep’ens fire numre. Nummeret er catchy allerede ved første gennemlytning. Tempoet er højt, bassen pulser derudaf, keyboardet sørger for noget atmosfære, guitaranslagene for kant, og Fjelstrups behagelige vokal binder det hele pænt sammen. Tempoet sættes noget ned på det eftervælgende nummer, ”Bad Wine”, der så vidt jeg kan høre er den eneste gengange fra Hazey Jane-demoen. Den nye version af ”Bad Wine” er langt pænere end den gamle. Det er et afdæmpet og lettere melankolsk lydende nummer og af og til forventer man nærmest at det vil gå helt i stå. Det gør det ikke. I stedet fungerer det rigtig godt, men der skal nok ikke være for mange af den slags numre på et kommende album. Dertil er melodien for stillestående. ”Spit It Out” er samme stil som ”Bad Wine” og beviset på, at for mange af den slags numre giver bagslag. Ep’en går i stå.
Til gengæld er der masser af liv på det afsluttende nummer ”Notes”. Det er et mere højstemt nummer, hvor Fjelstrup ændrer sin vokal fra den rene afdæmpede til en mere en mere dyb og kantet. Det lægger stille ud, men bliver mere larmende i takt med at nummeret skrider frem, med skramlede guitarer, buldrende trommer og endda et storladent kor.
Der er stort potentiale i From Sarah. Men de mangler at finde den vej de vil gå. På Notes breder de sig over for meget, hvilket muligvis har været meningen, men som ikke helt fungerer for denne anmelder.