07.07.12 – tUnE-yArDs – Odeon, Roskilde Festival

Merrill Garbus repræsenterer den kvindelige gør det selv ånd, og hvis jeg nogensinde skulle interviewe hende, ville jeg ihvertfald aldrig drømme om at spørge om et så dumt, men desværre også ofte stillet, spørgsmål som: "Skriver du din musik selv?"
Foto: Claus Michaelsen

Merrill Garbus imponerede på Odeon

Roskilde Festivalen er en utrolig magtfuld festival. En god koncert her, kan betyde alt for en kunstner, der kan manifistere sig både nationalt og internationalt. Det er noget af en chance man får, og den greb Merril Garbus, a.k.a. tUnE-yArDs, i den grad. Det var nemlig et publikum der var omkring ti gange så stort, som til hendes forrige danske koncert på Lille Vega, der var troppet op, som hun skulle bevise sit værd over for. Det må man også sige hun gjorde.

Merrill Garbus insisterede nemlig i så høj grad på at det skal være sjovt at spille musik, at det fødte en hel unik spilleglæde, der alene gjorde koncerten til en mindeværdig oplevelse. Oven i denne spilleglæde, skal man lægge hendes avancerede tromme-loops, smukke vokal-symfonier, lallede ukulele-spil, samt et utrolig funky backing-band og så er koncertens høje bundniveau allerede lagt. Derudover havde hun inviteret fire danserinder, der egentlig mest lignede unge aerobic udøvere fra 80’erne, som alle vimsede rundt til tonerne af denne unikke bastard af indie-pop og afrikanske stammerytmer, og fik masser af moderlig kærlighed fra den 33-årige kvinde.

Garbus virkede utrolig sikker bag hendes setup af lilletromme, gulvtam, diverse delay- og loop-pedaler, samt hendes utroligt sikre vokal. Med disse få elementer kunne hun alene opbygge numre, der fik Odeon til overgive sig, men ganske klogt krydrede hun de fleste af sine numre med Nate Brenners funky bass-toner, og en stærkt swingende tomands blæsser-gruppe.

En ny kvindelig rollemodel

På trods af de dygtige musikere, og spøjse dansere, var Garbus alligevel koncertens helt store højdepunkt. Selvom hun til tider tabte publikums tålmodighed, må langt de fleste af de folk der var dukket op, uden kendskab til Garbus eller hendes musik, været fascineret af måden hun brugte sit set-up på. Jeg vil endda gå så langt som at udråbe Merrill Garbus til at være en ny kvindelig musikalsk rollemodel, pga. af hendes utrolige ufeminime rolle som musiker, samtidigt med at hun bevarede et stærkt feminint udtryk, der er skånet fra diverse skønhedsidealer, men udstråler glæden ved at være kvinde. Merrill Garbus repræsenterer den kvindelige gør det selv ånd, og hvis jeg nogensinde skulle interviewe hende, ville jeg i hvert fald aldrig drømme om at spørge om et så dumt, men desværre også ofte stillet, spørgsmål som: “Skriver du din musik selv?”

Garbus imponerede publikum, selvom de til tider også kedede sig lidt, men takket være geniale numre som ‘Gangsta’ og ‘Bizness’ blev det alligevel en ganske vellykket koncert, der lagde grobund for tUnE-yArDs store fremtid.
[nggallery id=155]

More from Perry MacLeod Jensen
07.07.13 – Kraftwerk – Orange Scene, Roskilde Festival
Der var ingen fejl i maskinen på Orange. Med gruppens vigtigste numre,...
Read More
0 replies on “07.07.12 – tUnE-yArDs – Odeon, Roskilde Festival”