Australske copy-cats
For 21 år siden faldt Kyuss´ bedste album Blues ForThe Red Sun. Den skive har den Australske powertrio Tracer med garanti skamlyttet, for konceptalbummet El Pistolero er som snydt ud af næsen på Kyuss. Samme støvede stonerrock pakket ind i nedstemte guitarer og tung lyd. Albummet tematik cirkler om en gunslinger, der er på hævntogt efter drabet på en han elsker, men det er ikke teksterne der optager ens opmærksomhed.
Musikken bærer hovedrollen, sammen med Michael Browns veludviklede vokal, der ligger tæt op ad Kyuss´John Garcia, Mustasch´s Ralf Gyllenhammar og især Chris Cornell. Og netop Soundgarden må også fylde en del i aussiernes univers, for numre som “Dead Garden”, “Scream In Silence” og “Hangman” lyder som stjålne outtakes fra Badmotorfinger. Ellers planker “Dirty Little Secret” Kyuss-udkommet Queens Of The Stoneage og sådan kunne man for så vidt blive ved.
Egentlig er der kun godt at sige om Tracer; fede beskidte og groovefyldte numre – der dog lider en smule under næsten at være skåret over samme læst – fornem instrumentering, tørre sprøde nedstemte guitarer, og fuldblodsrocket vokal. Alt er som det skal være. Problemet er bare, at referencerammen er sat så tykt, at det kan være svært at få øje på Tracers egenidentitet.
El Pistolero lander på cd-hylden mellem ovennævnte bands,men får med sikkerhed ikke meget spilletid, da jeg til enhver tid foretrækker originalforlæggene. Synd og skam, for Tracers andet album har egentlig fortjent bedre.