Funky nordmand spiller house
Ja, det lyder lidt som en spiseseddel fra Ekstra Bladet, men det var faktisk fordi jeg selv blev positivt overrasket over koncerten, der endte i en decideret fest, hvor der blev danset både inde og udenfor teltet – ja store dele af hele Arena området var fyldt godt op og det giver en helt speciel stemning for både publikum og band, når Arena er fyldt op.
Selv var jeg på hælene da jeg cruiser jeg ned mod Arena for at få opleve The Whitest Boy Alive, som er et af de to projekter Erlend Øye medvirker på, på Roskilde Festival – det andet Kings of Convenience optræder lørdag. Og hold da op for en fest der møder mig og resten af mit crew! Bandet, som udover Erlend Øye på guitar, består af Marcin Öz på bas, Sebastian Maschat og Daniel Nentwig på keyboard og synthesizer, har fra start af allerede fyret godt op under en fest med deres funky, dansable elektro-pop, men jeg synes det er mere end det.
Beats og rytmer er så timet og lækkert at jeg kommer til at tænke på Who Made Who som også magter at lave fængede elektroniske lydflader, der rammer bredt. Det går nærmest over i en omgang 90’er house, da de i slutningen af sættet spiller et nummer, hvor der er tydelige referencer til Daft Punk. Efter lidt mere end en times fest, stod jeg med en følelse af at vi netop havde haft den måske største fest på årets festival og måske bandet er klar til enten et senere slot på Arena eller Orange for koncerten her viser at de med få sikre greb sagtens kan hive en crowd op.