Kill Tech: Inappropriate

Den fine fornemmelse for den gode melodi i det krasbørstige lydbillede er det som gør, at Kill Tech trumfer mange andre ellers lovende og udmærkede bands. Nordmændene har en udpræget evne til at skyde både smukke og særdeles catchy mellemstykker, såvel som soloer ind i de kompakte og massive numre. Den force gør, at man kan blive ved med at vende tilbage til Inappropriate.

Norge er igen garant for konsekvent og kompetent metal

Indtager man primært musikmåltider med metallegeringer, vil norske Kill Tech indgå fint på tag selv bordet sammen med powermetal bands som mægtige Pantera og thrash metallerne i Lamb of God og Slayer. Inappropriate er spækket med teknisk snilde, vægtige og præcise guitarhug, der falder som ondsindede trykluftbor, vokale skrål med tilpas rødme på stemmebåndet, uden at forfalde til decideret growl og tight-ass trommer der mestrer både at galoppere derudaf såvel som at holde et tonstungt beat.

Over blot syv numre er minialbummet gennemarbejdet og medrivende uden undtagelse og niveauet er højt, når det kommer til velgjort melodimateriale. Der er en prisværdig spilleglæde at spore allevegne på albummet og den vælter i dén grad energisk ud af højttalerne og finder direkte vej til solar plexus, som er alfa omega for genren.

Produktionen står Børge Finstad for. Han har tidligere produceret gode navne som Enslaved, Mayhem og Turbonegro. Hos Kill Tech er den spot on og knivskarp med gode ører for det deltaljerige og balancerede.

”Precautions” åbner tungt og slagkraftigt som en ordentlig omgang læsterlige klø. Knytnæven er dog ikke bare brutal og pågående, for melodien ligger lige om hjørnet og spinder, som en kat med galvaniseret bug. Imellem de tunge agiterede toner, lister sig riffing ind som hos et ungt Metallica, fra dengang de pressede bumser i garagerne omkring  Los Angeles .

Netop den fine fornemmelse for den gode melodi i det krasbørstige lydbillede er det som gør, at Kill Tech trumfer mange andre ellers lovende og udmærkede bands. Nordmændene har en udpræget evne til at skyde både smukke og særdeles catchy mellemstykker, såvel som soloer ind i de kompakte og massive numre. Den force gør, at man kan blive ved med at vende tilbage til Inappropriate.

”Ground Zero Intro” er meget mere end blot et tilforladeligt intro til ”Ground Zero”, for her møder Kill Tech lytteren med et storladent nummer indeholdende et arsenal af strygere og den voldsomt pompøse sag sætter tyk streg under slægtskabet til bl.a. Metallica. Der bliver ikke lagt fingre imellem, når det kommer til grandiose virkemidler, og tankerne flyver direkte tilbage til Metallica´s symfoniske og voluminøse værk S & M. Det var fra mange sider et udskældt album og flere numre fungerer bestemt heller ikke efter hensigten, men når Ulrich og Co. ramte plet, var det ikke uden kuldegysen fra undertegnede.

”Ground Zero Intro” er desuden første og eneste gang på Inappropriate, at Dreggur synger med ren og følsom stemme og det er fint at bandet nedprioriterer den slags, for vokalen er altså ikke god, når han forsøger sig i den indfølte balladestil. Ikke desto mindre fungerer nummeret, fordi det er så helvedes godt skruet sammen og det vil med garanti gå lige i bollerne på mangt en metalelskende drengerøv.

Det nummer suser direkte over i ”Ground Zero”, som er fed og tung thrash i et herligt clash med NWOBHM guitar rundgange. Ultramelodiøst og uden at give køb på de sammenbidte riff-udladninger og den brutale dobbelt pedalling på tønderne. Afslutteren lyser langt væk – som resten af pladen i øvrigt – af smittende overskud og et tonsende glimt i øjet.

Over syv numre og blot 22 min. leverer Kill Tech med Inappropriate et stramt og sejt album med kværnende riffs og højpotente melodier. Det er en kanon præstation af et debutband – som tidligere spillede punk under navnet Blue Monday – og der skal lyde et ubetinget velkommen på metalscenen herfra.

More from Thomas Steen Jensen
27.08.17 – Interpol – Koncerthuset, Kbh
Scenens opsætning var enkel, konsekvent og stram. Lyset skiftede imellem blå og...
Read More
0 replies on “Kill Tech: Inappropriate”